کد مطلب: 40763
 
غرب می‌ترسد ایران در بازار فناوری هسته‌ای جهان به رقیبی برای آنها تبدیل شود
کارشناس لبنانی تاکید کرد هیچ کس قادر به متوقف کردن روند مذاکرات در خصوص برنامه هسته ای ایران نیست و غربی ها نیز بیش از همه نگران آن هستند که ایران در بازار فناوری هسته‌ای جهان به رقیبی برای آنها تبدیل شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۴۲
غرب می‌ترسد ایران در بازار فناوری هسته‌ای جهان به رقیبی برای آنها تبدیل شود
 
به گزارش زاهدانه به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، غالب قندیل کارشناس سیاسی لبنانی در گفتگویی با این شبکه درباره موضوع مذاکرات هسته ای ایران و این که چرا در ابتدا خوش بینی هایی وجود داشت اما پس از نشست های لندن و پاریس بین جان کری وزیر خارجه آمریکا با سعود الفیصل و لوران فابیوس وزرای خارجه عربستان سعودی و فرانسه اوضاع یکباره برعکس شد، گفت: تصمیم آمریکا برای مذاکره با آمریکا تصمیم موسسه حاکم بر این کشور است و اینگونه نیست که احزاب دموکرات یا جمهوریخواه در این باره تصمیم گرفته باشند. همه شواهد و قرائن مربوط به چگونگی اتخاذ این تصمیمات چنین چیزی را تایید می‌کند. 

وی افزود: گروهی که چنین تصمیمات بزرگی را اتخاذ می‌کند از نمایندگان محافلی که اقتصاد آمریکا را در انحصار خود دارند، نمایندگان دو حزب و مسئولان ارشد دولت های کنونی و سابق تشکیل می شود. این ها هستند که تصمیمات بزرگ را اتخاذ می کنند. تصمیم به مذاکره با ایران نیز نتیجه سی و پنج سال محاصره ناکام علیه ایران است که این کشور همه آنها را به فرصت تبدیل کرد و امکانات و توانایی های خود را افزایش داد و شبکه ای گسترده از ارتباطات سیاسی و اقتصادی با کشورهای سراسر جهان به وجود آورد. در نتیجه همه تلاش های آمریکا برای حل مسئله با ایران از راه های نظامی و محاصره با شکست روبرو شد به همین سبب آمریکا تصمیم به مذاکره با ایران گرفت. 

قندیل در ادامه افزود: جنگ ژوئیه (2006) در واقع آزمونی برای ارزیابی امکان روی آوردن به اقدام نظامی بود و جنگ های بعدی با غزه نیز نتایج استراتژیک عبرت آموزی در این چارچوب به دنبال داشت. تهدیدات تابستان گذشته در خصوص حمله به سوریه نیز چیزی بود که (آمریکا) از آن عقب نشینی کرد تا راهکار مذاکره را در پیش بگیرد. در نتیجه سال گذشته که توافقنامه مقدماتی ژنو درباره برنامه هسته ای ایران به دست آمد، سر و صدای اسرائیل و عربستان سعودی در آمد و شروع به تهدید آمریکا کردند که ما به دنبال جایگزین های دیگر می رویم مانند سفر سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان به روسیه که اخیرا شاهد آن بودیم. 

کارشناس لبنانی افزود: در پی این موضعگیری‌ها، جان کری آمد و آنچه از دیدارهای وی در تل آویو و ریاض نقل شده است نشان می دهد وی از آنها پرسیده است که چه راهکاری دارند. وی گفته است ما قادر به تحمل پیامدهای جنگی بزرگ نیستیم زیرا ممکن است نه فقط با ایران و مقاومت بلکه درگیر یک جنگ جهانی شویم و در صورتی که تصمیم بگیریم راهکار نظامی علیه ایران را که عربستان و اسرائیل می خواهند در پیش بگیریم ممکن است با روسیه و چین هم برخورد پیدا کنیم. نتیجه این بود که کابینه عربستان بیانیه ای در حمایت از توافقنامه صادر شد و از سوی دیگر اسرائیلی ها هم پذیرفتند که راهکار دیگری غیر از مذاکره وجود ندارد. اکنون مذاکرات را تحت فشار می گذارند تا شرایط را بهتر کنند زیرا غیر از این دیگر هیچ گزینه ای وجود ندارد. 

وی در ادامه درباره مسائل و اختلافات موجود در مذاکرات هسته ای گفت: به نظر من موضوع ادامه غنی سازی در ایران در داخل کشور و در داخل تاسیسات هسته ای این کشور حل شده و تمام شده است. در این باره توافق شده است. همچنین درباره این که ایران به همکاری خود با آژانس ادامه می دهد نیز توافق شده است و ایران نیز بارها آن را اعلام کرده است. تردیدی نیست که تحریم ها لغو خواهد شد ولی آنچه اکنون درباره آن مانور می دهند مسئله مدت زمان اجرای این اقدامات است. آمریکا تلاش می کند اهرم تحریم ها را برای خود حفظ کند در نتیجه می کوشد لغو آنها در مدتی طولانی تر صورت بگیرد تا بتواند برگ برنده هایی برای چانه زنی با ایران درباره حوزه نفوذ منطقه ای این کشور داشته باشد. 

کارشناس لبنانی تاکید کرد: مطالعاتی که درباره افق های همکاری آینده ایران و آمریکا پس از حصول توافق شده است نشان می دهد این همکاری ها به زیان مشارکت های منطقه‌ای و بین المللی ایران نخواهد بود و تا حد زیادی شبیه روابط چین و آمریکا خواهد بود. 
 


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark