کد مطلب: 31306
 
امام جمعه زاهدان:
همه مکلف به اجرای اقتصاد مقاومتی هستند
امام جمعه زاهدان گفت: مفاد اقتصاد مقاومتی در چارچوب یک دستورالعمل مدون در 24 بند برای اجرایی شدن به دولت برای فراگیر کردن در جامعه ابلاغ شد و جا دارد تا انشاالله به طور صحیح و عملی اجرایی شود.
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۴
 
ایت الله سلیمانی
به گزارش زاهدانه ، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در خطبه‌های امروز نمازجمعه زاهدان در مصلی قدس با تاکید بر رعایت تقوای الهی، اظهار کرد: امیدواریم اقتصاد مقاومتی به درستی در کشور اجرا شود تا تحولی در اقتصاد ملی بوجود آورد و کشور را از وابستگی به نفت رهایی بخشد.

 

خطیب جمعه زاهدان بیان کرد: اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی الگویی را برای کشور و حتی سایر دول اسلامی به وجود خواهد آورد که براساس مبانی دینی و مذهبی می‌شود اقتصاد شکوفایی را شکل و آن را در جهان فراگیر کرد.

سلیمانی به هفته احسان و نیکوکاری در کشور که به همت کمیته امداد و صدا و سیما برگزار شده است، اشاره و گفت: جا دارد تا در آستانه سال نو همان گونه که برای عزیزان خود مبادرت به تهیه وسایل و البسه می‌کنیم، سایرین و به ویژه قشر نیازمند جامعه را نیز در شادی‌هایمان سهیم سازیم.

وی عنوان کرد: باید به گونه‌ای عمل کرد که در سال، هفته احسان و نیکوکاری قلمداد و همواره خود را به سنت حسنه احسان و نیکوکاری مجاب بدانیم چراکه هیچ چیز خداوند قادر متعال را به اندازه خدمت به خلق او شادمان و راضی نمی‌کند.

امام جمعه زاهدان با بیان سالروز فرارسیدن 22 اسفند روز بزرگداشت شهدای گرانقدر و تشکیل بنیاد شهید به فرمان بنیانگذار انقلاب، افزود: اگر دستی به پلک چشمان خود کشیده و گرد و غبار روزمرگی را از خویش دور سازیم و به فراسو نظری بیافکنیم، افرادی را مشاهده می‌کنیم که در بین ما می‌زیسته‌اند اما نوع تفکر آنان با ما تفاوت داشت.

سلیمانی خاطرنشان کرد: این مردان خدایی آنقدر برای رسیدن به معبود خود در تصمیم راسخ شهادت مصمم بودند که هیچ یک از ظواهر دنیوی قادر به متوقف ساختن آنان نشد و این ویژگی بارز این مردان از خودگذشته است.

وی اضافه کرد: در انقلاب ما و در جریان 8 سال دفاع مقدس، گروهی برای نظام خون دادند و برخی خون خوردند و گروهی هم بی‌تفاوت بودند و کمربندها را بر علیه نظام بستند و از هیچ کوششی فروگذار نکردند اما این شهدا بودند که خود را با اهدای خون، جاودانه ساختند.

خطیب جمعه زاهدان تصریح کرد: ما تقی‌لوها از زنجان داریم که با 95 درصد جانبازی و 65 بار جراحی و بالغ بر 800 ماه حضور در جبهه، خود را جاودانه کردند و اسم آنان در تاریخ ثبت شد و همان گونه که در سوره حمد هزاران بار راه مستقیم شهدا را زمزمه می‌کنیم هرگز خواهان کمرنگ شدن این فرهنگ در جامعه نیستیم.

سلیمانی بیان کرد: شهدا دارای منزلت ویژه‌ای در نزد خداوند هستند به طوری که در حدیث مشترک اهل تشیع و تسنن آمده است، هر مقامی که در نظر گرفته شود بالاتر از آن وجود دارد الا شهادت و این بیانگر جایگاه ویژه این اصل ارزشی است و این بالاترین مرتبه عروج انسانی به سوی ذات مقدس اوست.

اسطوره‌های ملی و مذهبی ما باید به نحو شایسته‌ای معرفی شوند

وی با اشاره به جایگاه ویژه شهدا و خانواده‌های معظم آنان، گفت: همان گونه که در سایر ملل برای اسطوره‌های ملی خود ارزش و جایگاه و موزه‌های آنچنانی احداث می‌کنند و امروزه در مسکو، یکی از این موزه‌ها به معروف‌ترین در دنیا مبدل شده است ما نیز باید تلاش کنیم که اسطوره‌های ما علاوه بر این‌که ملی بوده‌اند مذهبی و اعتقادی هستند را در خور شأن معرفی و منزلت آنان را حفظ و بیان کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، شهید بهشتی، چمران، رجایی و باهنر و غیره را نمونه بارزی از شهدای اعتقادی ما دانست که هیچ‌گاه ظواهر دنیوی نتوانست آنان را از راهی که انتخاب کرده بودند، باز دارد و راز جاودانگی و تمایز آنان هم همین تفکرات ناب آنان در خصوص عمل به آموزه‌های دینی بود.

سلیمانی افزود: باید اسطوره‌های ملی و اعتقادی ما و شهدای محوری به گونه‌ای معرفی شوند تا نسل جدید از چگونگی جانفشانی و ایثار آنان آگاهی یافته و از آنان الگوبرداری کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به دور بودن این استان از مرکز، افتخار داریم اعلام کنیم که این منطقه شهیدپرور در طول 8 سال دفاع مقدس با اهدا 2 هزار و 150 شهید، 4 هزار و 700 جانباز، 570 آزاده و ده‌ها هزار بسیجی نقش انکارناپذیری را در حماسه جنگ و دفاع ایفا کرده است.

امام جمعه زاهدان، قاموس شهادت را در این استان هنوز مفتوح ذکر کرد و گفت: عناصر کوردل و فریب خورده که آلت دست بیگانگان هستند، هر از گاهی فرزندان این دیار را به شهادت می‌رسانند و این افتخاری برای مردم غیور و مرزدار منطقه است که با این فرهنگ عجین شده‌اند.

سلیمانی، ظهور شهیدانی از نیک‌شهر به عنوان خردسال‌ترین و شهیدانی از جمله میرحسینی و کریمپور و سایر شهدا را از افتخارات منطقه عنوان و بیان کرد: همواره باید یاد و خاطره آنان را در جامعه زنده نگه داشت و از آنان و سیذه معنوی‌شان الگوبرداری کرد.

وی با اشاره به مناسبت‌های هفته، جمعه سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار و بهورز، شنبه سالگرد شهادت شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی، یکشنبه بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، پنج‌شنبه سالروز تاسیس بنیاد شهید و بزرگداشت شهدا ذکر کرد.

تخصص‌ها و مهارت‌ها در جامعه فراگیر شود

خطیب جمعه زاهدان، ترویج فرهنگ کار و تلاش را در جامعه مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بیکاری در اسلام مذموم است و باید تلاش شود تا تخصص و مهارت‌ها به نحو مطلوب در جامعه فراگیر شود تا همگان صاحب فن، حرفه و هنر شده و خود و جامعه را به شکوفایی و پویایی برسانند.

سلیمانی تاکید کرد: باید تلاش کرد در کشور ارزش کار بالاتر از این قرار گیرد و نوع نگاه‌ها به اصل کار در جامعه نهادینه شود همان گونه که امروز در ژاپن هر خانه به یک کارگاه کوچک مبدل شده است ما نیز سعی تا خود را به اهداف والا که همانا ترقی جامعه است، سوق دهیم.

وی بیان کرد: مدرک گرایی جامعه را به قهقرا می‌برد در حالی که توسعه مهارت و فن و تخصص به پویایی جامعه می‌انجامد چراکه بیکاری آفت جامعه است و همان طور که پیامبر (ص) فرمودند «آدم بیکار، آفت هر جامعه است».

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تنها دولت قادر به تامین کار برای جامعه نیست بلکه همگان باید تلاش کنند تا فرهنگ کار در کشور نهادینه شود.

سلیمانی افزود: پشت میز نشینی مشکلی را حل نمی‌کند و تنها سبب شده تا ساعت کار مفید اداری یک ساعت و 45 دقیقه باشد که این به هیچ وجه در شأن ما نیست.

وی، به اقدامات خوب فنی و حرفه‌ای در سطح کشور و استان اشاره کرد و گفت: با روند خوبی که در پیش گرفته شده و ترویج حرفه و فن در سطح جامعه، انشاالله آینده‌ای روشن پیش رو است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark