کد مطلب: 32467
 
سیاسی ترین هواپیمای ایرانی بازنشسته شد +عکس
اتفاق جالب درباره این هواپیما که در ذهن اهالی رسانه و سیاست در اواخر دهه 70 مانده است، گم شدن عجیب این ایرباس در آسمان و در نهایت پیدا شدنش در پاکستان است چراکه این هواپیما در پرواز از کرمان به تهران، در مسیر اشتباهی راه کراچی پاکستان را در پیش گرفت و پس از فرود در آنجا و با خوش شانسی تمام بدون هیچ خطری، مجددا به تهران برگشت.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷
به گزارش زاهدانه ، دی ماه سال گذشته بود که خبر خداحافظی آخرین 747 سری 100 ساخته شده در دنیا با بیشترین سن پروازی در سری خود که در اختیار ناوگان هوایی ایران ایر قرار داشت، منتشر شد تا این هواگرد سالخورده پس از سالها پرواز موفق، برای همیشه خاموش شود.

این هواپیما با شماره رجیستری EP-IAM در آن زمان آخرين پرواز خود را از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خميني (ره) انجام داد و پس از قریب 35 سال حضور موفق در آسمانها و انتقال صدها هزار مسافر، حکم بازنشستگی خود را دریافت کرد. (خبر کامل را اینجا بخوانید)

اما اکنون نیز یک هواپیمای قدیمی دیگر ایران ایر، حکم بازنشستگی خود را دریافت کرده و آماده استراحت مطلق است. ایرباس مدل 300 هما با نام "براوو ویکتور یا دلفین" یکی از ایرباسهایی محسوب می شود که از روز اول عملیاتی شدن تنها برای ایران ایر پرواز کرده است.

این هواپیما در سال 1982 تحویل یعنی حدودا یک ماه کمتر از 33 سال، برای هما پرواز کرده است و خاطرات خوشی برای هزاران ایرانی به جا گذاشته است و قطعا بسیاری آنرا با رجیستری EP-IBV به یاد دارند اما اکنون این هواپیما به کنار رمپ کارگو فرودگاه امام (ره) منتقل شده تا در نزدیکی همکار دیگرش یعنی بویینگ 747 -100 هما به خواب برود.

اما اتفاق جالب درباره این هواپیما که در ذهن اهالی رسانه و سیاست در اواخر دهه 70 مانده است، گم شدن عجیب این ایرباس در آسمان و در نهایت پیدا شدنش در پاکستان است چراکه این هواپیما در پرواز از کرمان به تهران، در مسیر اشتباهی راه کراچی پاکستان را در پیش گرفت و پس از فرود در آنجا و با خوش شانسی تمام بدون هیچ خطری مجددا به تهران برگشت چراکه ممکن بود به عنوان هواپیمای بیگانه با پاسخ نیروهای پدافندی پاکستان مواجه شود.

به گزارش صبحانه، مرعشی رییس سازمان میراث فرهنگی در دولت هشتم که از جمله مسافران این پرواز بوده در سال 87 به تشریح این ماجرای جالب پرداخته است. وی در بخشی از این خاطره می نویسد که:

 " من با تصور اينکه به دليل ترافيک فرودگاه مهر آباد ، بر اساس روال معمول برج به هواپيما هلد داده، به فرد کناري خودم که از افراد فني ايران اير بود گفتم برو به خلبان بگو با مسافران حرف بزند وآنان را از نگراني بيرون بياورد .

او رفت و براي مدت پانزده دقيقه برگشت در حالی که آنقدر دستمال کاغذي براي خشک کردن عرق پيشاني خود مصرف کرده بود که تمام پيشاني آن مملو از ذرات دستمال شده بود . با برگشت او ، خانم حساس همجوار من نگران تر شد و فرياد زد گفتم وضع خرابه ، ببينيد اين چه حالي داره !!!

البته من هم کمي نگران شدم و فکر کردم چرخ هاي هواپيما باز نشده و هواپيما منتظر آماده شدن باند براي فرود اضطراري و بدون چرخ است. از همکار هما پرسيدم چه خبره ؟ چرخ ها باز نمي شه ؟ او گفت : وضع از اين حرف ها خطرناکتره ، طاقت داري که فرياد نزني ؟ گفتم مشکلي ندارم بگو . گفت : گم شديم. با شنيدن اين جمله خيلي جا خوردم .

به هرحال يک معجزه جان من و همه مسافران را نجات داد و با همکاري مرکز کنترل هوائي ايران و دقت مرکز کنترل پاکستان، هواپيما پس از حدود سه ساعت پرواز آماده نشستن بر روي باند فرودگاه کراچي شد "

با توجه به اینکه شامگاه سه شنبه 24 اسفند 1378 ، درست 2 روز پس از اتفاق تروريستي خيابان بهشت تهران ( ترور سعيد حجاريان ) در خبرها اعلام شده بود كه هواپيماي ایرباس 300 هما از مسير كرمان – تهران منحرف شده و در كراچي فرود آمده است، شایعات مختلفی توسط گروههای ضد انقلاب ایجاد شد که در نهایت با درایت مسئولان وقت و توضیحات مسافران پرواز و خدمه آن، این شایعات بی اثر شد اما نام و شماره این هواپیما همواره در ذهن مدیران وقت هما و مسئولان دولتی و سازمان هواپیمایی نقش بسته است.
Share/Save/Bookmark