کد مطلب: 35306
 
نگاهی به چهار مورد اصلی اختلاف ایران و 1+5
زالسبورگ" نوشت: چهار مورد اصلی اختلاف، عبارتند از: حق غنی‌سازی اورانیوم، تعداد سانتریفیوژهای مجاز، رآکتور آب سنگین اراک و نیروگاه‌های زیرزمینی فردو. این چهار مورد علل بی‌اعتمادی غرب به ایران هستند.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲
به گزارش زاهدانه ، خبرگزاری زالسبورگ نوشت:
 
پیوستن وزرای خارجه 5+1 به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، حرکت تازه‌ای به گفتگوها می‌بخشد. تا به امروز شنبه 12 ژوئیه 2014 تمامی وزرای خارجه دعوت کاترین اشتون به وین را پذیرفته‌اند.


"سباستین کورتس" وزیر امور خارجه اتریش روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری رسمی اتریش گفت: پیوستن جان کری، فرانک والتر اشتاین‌مایر، ویلیام هیگ و لوران فابیوس به مذاکرات، یک "پیشرفت مهم" است. 20 ژوئیه آخرین فرصتی است که طرفین باید به یک توافق جامع دست پیدا کنند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به جمع همکاران خود در وین نخواهد پیوست، چون باید پوتین رئیس جمهور روسیه را در سفر به آمریکای لاتین همراهی کند. نماینده چین نیز حضور نخواهد داشت.
 
این خبرگزاری اتریشی در ادامه افزود: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران از آغاز ژوئیه در وین حاضر است و احتمال دیدار وی با جان کری وجود دارد. کری عصر امروز و ویلیام هیگ عصر یکشنبه در وین خواهند بود. خبرها حاکیست که در مرحله اول قرار است اشتون روز یکشنبه با وزاری خارجه طرف غربی مذاکره کند و سپس در جلسه عمومی مشترک با ایران بر سر یک میز بنشینند. علاوه بر این گفتگوهای دوجانبه نیز انتظار می‌رود.
 
"زالسبورگ ناخریشتن" در پایان این گزارش مدعی شد:
 
توافق هسته‌ای در گام آخر متوقف شده و ممکن است مذاکرات به دلیل اختلافات همچنان شش ماه دیگر تمدید شود. چهار مورد اصلی اختلاف، عبارتند از: حق غنی‌سازی اورانیوم، تعداد سانتریفیوژهای مجاز، رآکتور آب سنگین اراک و نیروگاه‌های زیرزمینی فردو. این چهار مورد علل بی‌اعتمادی غرب به ایران هستند.
 
در عین حال انعقاد قرارداد مشترک با ایران در وین 6 به این معنی است که غرب از این پس به ایران اعتماد دارد و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور برداشته خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark