کد مطلب: 41633
 
هر کس به این کشور سفر کند ممکن است نامش در "لیست سیاه" برود!
سفر از هر کجای جهان به این کشور باعث می شود تا فرد مسافر از همان ابتدای سفر تحت کنترل و مراقبت نهاد های امنیتی کشور خود قرار بگیرد و چه بسا که از سفر او ممانعت شود و یا موقع بازگشت برای دادان توضیحات کافی به ادارات امنیتی کشورش احضار شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۸
هر کس به این کشور سفر کند ممکن است نامش در "لیست سیاه" برود!
 
به گزارش زاهدانه ، مسافرت از جمله نیازهای ضروری افراد است که هر کس برای تفریح، زیارت  یا پیگیری امور خود آن را انجام می دهد.
 
برخی کشورها جاذبه های توریستی قابل توجهی دارند و به همین منظور افراد بیشتری از اقصی نقاط جهان به آنجاها سفر می کنند.
اما این روزها سفر به یکی از کشورها که دارای جاذبه توریستی تقریبا مناسبی هم هست با مشکلات امنیتی روبرو شده است و ممکن است به عنوان سابقه بد برای افرادی که به آن کشور سفر می کنند لحاظ شود.
 
بر اساس بررسی های صورت گرفته، سفر از هر کجای جهان به این کشور باعث می شود تا فرد مسافر از همان ابتدای سفر تحت کنترل و مراقبت نهاد های امنیتی کشور خود قرار بگیرد و چه بسا که از سفر او ممانعت شود و یا موقع بازگشت برای دادان توضیحات کافی به ادارات امنیتی کشورش احضار شود.
 مثلا چندی قبل یک هندی هنگام بازگشت از ترکیه بازداشت شد و اخیرا نیز چند جوان اروپایی که بلیط ترکیه را گرفته بودند قبل از سفر از سوی مقامات امنیتی کشورشان بازداشت شدند.این روزها تهیه بلیط ترکیه از بیشتر کشورهایی که درگیر جنگ با تروریسم هستند جنبه حاد امنیتی پیدا کرده است. این امر به خصوص در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، شمال امریکا و استرالیا از حساسیت شدیدی برخوردار است.
 
فردی که بلیط هر یک از شهرهای ترکیه را بخواهد تهیه کند شاید با سوالات متعددی روبرو شود از جمله اینکه قصد سفر شما چیست؟ آیا در آنجا کسی را دارید؟ دین شما چیست؟
 
و حتی احتمال دارد  پس از پاسخ دادن به این سوالات و هماهنگی با ادارات امنیتی مجوز سفر به ترکیه داده شود.  دلیل آن واضح و روشن است. ترکیه به عنوان کشوری که طی سالهای اخیر تلاش فراوان داشته تا به اتحادیه اروپا ملحق شود اکنون خود را در معرض بدنامی و رسوایی  قرار داده است بطوریکه کشورهای توسعه یافته جهان از آن به عنوان مبداء تروریست های سلفی یاد می کنند.
 
طی ماه های اخیر دهها نفر در فرودگاههای اروپا و امریکا قبل از سفر به ترکیه و یا هنگام بازگشت از این کشور بازداشت یا تحت کنترل شدید قرار گرفته اند. تروریست های سلفی از اقصی نقاط جهان این روزها برای آنکه دین خود را ادء کنند با گرفتن بلیط ترکیه تلاش دارند خود را به خط مقدم تروریست ها در سوریه برسانند و جالب تر آنکه مقامات ترکیه و سرویس های امنیتی این کشور تسهیلاتی را برای افراد داوطلب جهادی که وارد ترکیه می شوند تدارک دیده اند از جمله ترتیب انتقال به خانه های امن مرزی و معرفی به نمایندگان گروه های جهادی که در محله های فقیر نشین استانبول یا آنکارا مستقر هستند.
 
بنا بر این گزارش، سفر توریستی به ترکیه ممکن است موجب بد نامی و درج نام فرد به لیست سیاه افراد مظنون به مشارکت در فعالیت تروریستی شود.  همچنین شواهد نشان می دهد سرویس های امنیتی کشورهای اروپایی ، امریکا و استرالیا برای صدور ویزای احتمالی برای کسانی که حتی 1 بار  سابقه سفر به ترکیه را داشته اند اعمال نظر کرده و ممکن است در پاسخ به استعلام های دولتی پاسخ منفی به آن درخواست بدهند.
 
 حمایت ترکیه از تروریستهای سلفی امری است محرز که بیشتر دولت های جهان این موضوع را پذیرفته اند . سران آنکارا به جای آنکه در صدد رفع این مشکل بر آیند کماکان به حمایت خود از تروریستهای سلفی ادامه می دهند این در حالی است که با گذشت زمان بر دامنه بد نامی این کشور افزوده می شود و حتی ممکن است در آینده بر روی صنعت توریسم ترکیه تاثیر منفی خود را نشان دهد.
Share/Save/Bookmark