۱
کد مطلب: 16305
 
آثار شاخص شهرستان زاهدان / تصاویر
استان سيستان و بلوچستان با تاريخ و تمدن كهن داراي آثار فرهنگي تاريخي و طبيعي ارزشمندي است ، آثار شاخص زاهدان را معرفی می کنیم:
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۸
 
قبرستان 70 ملا
زاهدانه: استان سيستان و بلوچستان  با تاريخ و تمدن كهن داراي آثار فرهنگي تاريخي و طبيعي ارزشمندي است ، آثار شاخص زاهدان را معرفی می کنیم:  

قبرستان هفتاد ملا:





  اين قبرستان با حدود 500 متر مربع وسعت به صورت کمانی در بخش شرقي روستاي روپس از توابع شهرستان ميرجاوه در سينه كوه واقع شده است.قبرها در نوع خود بي نظير و منحصر به فرد است.پس از دفن مرده چهار طرف آن را با سنگ بالا مي آورند و روي آن را با تخته سنگهايي مي پوشانند سپس بر روي تخته سنگ با آجر و ملاط گچ حجمي پلكاني مي ساختند بعد آن را با يك ديوار تيغه اي مشبك پوشانده و نهايتا اين سازه را با گچ اندود كرده و قسمتهايي از ان را با رنگ قرمز ،نقش مي زنند.قدمت اين قبرستان مربوط به دوران اسلامي است.
 

ساختمان قديمي پست زاهدان : ساختمان قديمي پست از جمله ساختمانهاي اداري است كه در اوايل سلسله پهلوي براي انجام مراسلات پستي با توجه به كتيبه سر در به عنوان اداره پست ايالتي بلوچستان و سيستان به سال 1311 ه ش بنا گرديد .
در ساخت آن از خشت و در نما سازي از آجر جهت تزيين و استحكام استفاد ه شده است ورودي اصلي بنا داراي ايوان رفيع با طاق جناغي تزيينات آجري به صورت شبه ستون در دو طرف ايوان و تزيينات آجري بصورت پله اي در لبه فوقاني و همچنين خطوط اسليمي در زير طاق ايوان مي باشد .
از نظر سبك معماري، سبك رايج بازارهاي سنتي كشوررا داراست  در ساخت آن از مصالح  خشت و گل استفاده شده است.



خانه ابويي:
واقع در خيابان شريعتي جنب دانشکده پرستاري و مامايي است.
اين بنا توسط استاد محمد علي محمودي كه از معماران بنام شهر يزد مي باشد براي شخصي به نام آقاي زعيم ساخته شده است تاريخ ساخت اين بنا به حوالي سال 1311 ه ش باز مي گردد.
در اجرا و ساخت اين منزل از عناصر معماري سنتي و بومي و منطقه اي نواحي كويري بخوبي بهره گرفته شده است .مصالح عمده بنا خشت در جرز و آجر نما مي باشد .از بخشهاي مهم آن مي توان به مجوعه فضاها و اتاقهاي بخش تابستان نشين ، و زمستان نشين ، حياط مرکزي مطبخ ، حمام (خزينه اي ) ، حوضخانه ، ايوان جنوبي نام برد .
از جمله ويژگيهاي شاخص وجود باد گيرها و حوضخانه است بادگيرهاي متعدد در بخشهاي مختلف باعث نفوذ هوا به فضاهاي داخلي بنا مي شده و در فضاي حوضخانه اين هوا مرطوب شده و لطافت خاصي به فضا بخشيده است .
اين بنا براي سكونت ساخته شده است پس از اتمام عمليات مرمت آن در سال 1385 به عنوان كارگاه هنرهاي سنتي در رشته هاي سفال و قلمزني – معرق و منبت به حياط خود ادامه مي دهد.




ساختمان قديمي دادگستري زاهدان :
 اين ساختمان در نبش  خيابانهاي امام خميني ( ره )  و آيت ا.. كفعمي واقع شده است .
اين بنا در اوايل دوره پهلوي اول در حوالي سال 1310 ه. ش  و به منظور تثبيت غله در شهر زاهدان ساخته شده است پس از انقلاب اسلامي مدتي به عنوان ساختمان دادگستري شهرستان زاهدان کاربري داشته است .اين بنا نيز از جمله اولين بناهاي شکل گرفته در شهر نو پاي زاهدان محسوب مي شود که در دو طبقه با مصالح عمده خشت در جرز و آجر در نما اجرا شده است و از نظر معماري يکي از زيباترين و در عين حال پر تراکم ترين حجم فضاهاي معماري را در شهر زاهدان به خود اختصاص داده است اين ساختمان داراي زيباترين اجرا در نماهاي آجري مي باشد.









انتهای پیام/                                                                                                                                                      
Share/Save/Bookmark
 
 


 
عزیز ریگی
با تشکر فراوان (1478)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۸-۲۲ ۲۳:۴۸:۱۱