کد مطلب: 60112
 
یک کارشناس مذهبی مطرح کرد؛
غدیر عیدی بزرگ برای جامعه بشریت است/شرح حدیث غدیر خم در بیش از 300 منبع اهل سنت
حجت الاسلام والمسلمین جواد طاهری گفت: روز غدیر توسط نبی اکرم (ص) به عنوان عید اعلام شد و از آن به عنوان عید الله اکبر یاد کردند شرح واقعه غدیر در 300 منبع تاریخی و تفصیلی اهل سنت نشانه دیگری بر اهمیت این حادثه تاریخی اسلام است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۷
 
حجت الاسلام والمسلمین جواد طاهری کارشناس مذهبی در گفت و گو با زاهدنیوز، بیان کرد: واقعه غدیر خم از اتفاقات مهم تاریخ اسلام است که در اواخر عمر پیامبر گرامی اسلام اتفاق افتاد و بعد از ۷۰ روز نبی خدا از دنیا رفتند.

وی افزود: اتفاق بزرگ غدیرخم شاید از جانب مخالفان مورد انکار واقع شود و یا عده ای اصل واقعه را قبول داشته باشند و مفاد آن را قبول نکنند چراکه همیشه اتفاقات مهم ممکن است تحریف شود تا اثرگذاری آن کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: انکار واقعه غدیر همانند عاشورا امکان پذیر نيست و عده ای شاید سعی کنند محتوای آن را تغییر دهند جمله من کنت مولا فهذا علی مولا جمله ای متواتر است که در کتب روایی و تفسیری مسلمانان بسیار نقل شده است.

حجت الاسلام طاهری تاکید کرد: دیدگاه شیعه و سنی درباره هدف غدیر متفاوت است و از دیدگاه شیعه آن تعیین مسیر هدایت عمر امت از طریق تعیین جانشین و به تعبیری تعیین جانشینی پیامبر اکرم از سوی خداوند است و راه های زیادی برای اثبات هدف غدیر به عنوان تعیین جانشین و نه دوستی وجود دارد.

وی ادامه دارد: قرائنی وجود دارد که بر این موضوع دلالت می کند که واقعه غدیر نمی‌تواند صرفاً برای بیان دوستی باشد همچنین شاعران بزرگی همچون حسان بن ثابت در واقعه غدیر حضور داشتند و اشعاری درباره آن سروده و در مجامع ایراد کردند که مفاد غدیر را تعیین جانشینی و نه اعلام دوستی می دانستند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: خطبه غدیرخود دلیلی بر اهمیت موضوع آن است اگر متن خطبه را مطالعه کنید نشان می دهد که سیاقی که این جمله قرار گرفته نمی تواند نشان دهنده دوستی باشدوقتی کلمه ای مانند مولا چندین معنا دارد در قرائن حالیه، معنای ان مشخص می شود.

وی اذعان کرد: اجتماع غدیر در آن زمان بزرگترین جمعیت و برای بیان مسئله ای مهم است حداقل ۱۲۰ هزار نفر در این اجتماع حضور داشتند که ۷۰ هزار نفر از مدینه بودند ۱۲ هزار نفر از یمن و پنج هزار نفر از مکه حضور داشتند دستور پیامبر مبنی بر بازگشت حجاج جلو رفته و ملحق شدن سایر افراد به جمعیت، توقف در آن مکان و همراه شدن مردم مکه نشان می دهد که پیامبر خدا قصد داشتند مسئله ای مهم و کلیدی را مطرح کنند که همه باید این موضوع را ببینند و بشنوند.


وی افزود: عنوان حج پیامبر خدا به حجه البلاغ که بعدها در دوره ی بخاری به حجه الوداع و حجه الاسلام رایج شد نشانه دیگری بر اهمیت موضوع بیان شده در غدیر است.

وی گفت: پیامبر خدا در واقعه غدیر بیش از یک ساعت درباره جانشینی امیرالمومنین علی علیه السلام به صحبت پرداختند در حالیکه پیش از این خطبه های کوتاه ایراد می کردند اما به دلیل اهمیت این موضوع دستور دادند سایه هایی فراهم شود و عده ای خطبه ها را برای سایرین نقل کنند هنگام سخنرانی از مردم اقرار می گرفتند اینها تنها با دوست داشتن تناسبی ندارد.

حجت الاسلام طاهری عنوان کرد: تمام واجبات دینی تا آن زمان توسط پیامبر بیان شده بود و تنها مسئله باقی مانده موضوع جانشینی پیامبر اکرم(ص) بود با توجه به اینکه رسول اکرم کمتر از سه ماه از این واقعه وفات کردند واجبی به این اندازه عمومی و جدی بیان نشده بود.

وی گفت: نشانه دیگر درباره اهمیت موضوع، دستور پیامبر اکرم مبنی بر بیعت با علی بن ابی طالب به عنوان امیرالمومنین به مدت ۳ روز پس از واقعه غدیر و عمامه گذاری پیغمبر اکرم (ص)بر روی سر امیرالمومنین بود یعنی رسول خدا عمامه خود به نام سحاب را بر سر علی ابن ابیطالب نهاد سنت عرب اینگونه بود که هنگام تعیین جانشین تاج خود را بر سر او می نهاد و در این جا پیامبر اکرم عمامه خود را بر سر امیرالمومنین گذاشت.

وی اظهار کرد: روز غدیر توسط نبی اکرم (ص) به عنوان عید اعلام شد و از آن به عنوان عید الله اکبر یاد کردند شرح واقعه غدیر در 300 منبع تاریخی و تفصیلی اهل سنت نشانه دیگری بر اهمیت این حادثه تاریخی اسلام است ۱۱۰ صحابی و ۸۰ تابعی از جمله خلیفه دوم این واقعه را نقل کردند و این نشان دهنده اهمیت مسئله مطرح شده در غدیر خم است.

حجت الاسلام طاهری افزود: تشخص زمانی و مکانی برای بیان موضوع غدیر بیانگر اهمیت این موضوع است اگر این مهم در کعبه یا منا مطرح می‌شد ممکن بود با موضوع حج تداخل پیدا کند اما غدیرخم جز برای ابلاغ جانشینی امیرالمومنین و ولی خدا نبود و هیچ واجب دیگری اتفاق نیفتاد البته نقل شده است که پیامبر خدا در منا ۱۲ امام را معرفی کردند اما هنگام بیان اسامی عده‌ای از منافقان تکبیر می‌گفتند تا مردم متوجه آن نشوند.

وی تاکید کرد: پیامبر خدا بعد از خواندن خطبه غدیر به مردم دستور دادند که با حضرت علی به عنوان امیرالمومنین سلام دهید این تعبیر برای فرمانده و رهبر جامعه استفاده می شد و دلالت بر دوستی نداشته ، عید غدیرخم روز بسیار بزرگی است و پیشنهاد پیامبر خدا نه برای برای مسلمانان بلکه برای جامعه بشریت این بود که دستورات دین را بشنوید و برای اجرای آن تشکیل حکومت دهید تا سبب سعادت دنیوی و اخروی همه بشریت شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark