کد مطلب: 37092
 
افزایش خطر ده نوع سرطان با "چاقی"
محققان دانشکده بهداشت و طب حاره‌ای لندن در یکی از بزرگترین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده به این نتیجه رسیدند که بالا بودن"BMI" (ضریب توده بدنی) خطر ده نوع سرطان را زیاد می‌کند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۲
افزایش خطر ده نوع سرطان با "چاقی"
 
به گزارش زاهدانه ، محققان دانشکده بهداشت و طب حاره‌ای لندن در یکی از بزرگترین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده به این نتیجه رسیدند که بالا بودن"BMI" (ضریب توده بدنی) خطر ده نوع سرطان را زیاد می‌کند.
 
این تحقیق جامع بر روی ۵ میلیون و ۲۴۰ هزار بریتانیایی انجام شد. محققان ابتلا به ۲۲ نوع سرطان را در این افراد بررسی کردند و متوجه شدند بالا بودن "BMI" در هفده نوع از این ۲۲ نوع سرطان نقش داشته است.
 
به گفته دکتر کریشنان باسکاران، محقق ارشد این پژوهش، اگر معجزه‌ای می‌شد و اضافه وزن در جامعه از بین می‌رفت سالانه دوازده هزار مورد سرطان کمتر در بریتانیا داشتیم.
 
"BMI" (ضریب توده بدنی) معیار ارزیابی چاقی یا لاغری است، برای محاسبه وزن (به کیلوگرم) خود را تقسیم بر توان دو قد (به متر) کنید، برای مثال "BMI" فردی که یک متر و هفتاد سانتی‌متر قد و ۶۰ کیلوگرم وزن دارد، تقریبا ۲۱ است. شصت تقسیم بر (۱.۷ ضربدر ۱.۷)
 
"BMI" کمتر از ۱۸.۵: زیر وزن
 
"BMI"بین ۱۸.۵ تا ۲۵: وزن طبیعی
 
"BMI"بین ۲۵ تا ۳۰: اضافه وزن
 
"BMI"بیشتر از ۳۰: چاقی
 
بجز ویژگی‌های فردی، اندازه "BMI" یعنی میزان اضافه وزن در افزایش خطر ابتلا به سرطان نقش دارد، این مطالعه نشان داد پنج نمره افزایش "BMI"، تقریبا بطور مستقیم (خطی) با سر‌طان‌های کیسه صفرا، کلیه، تیروئید و سرطان خون ربط دارد.
 
علاوه بر این، چاقی در ابتلا به سرطان‌های کبد، روده بزرگ و سرطان سینه نیز تاثیر دارد، بطور کلی دو عامل اصلی در ابتلا به سرطان نقش دارند، ژنتیک و عوامل محیطی.
 
چاقی معضلی جهانی است و "سازمان بهداشت جهانی" آن را یکی از مهمترین عوامل مرگ ومیر در دنیا قلمداد می‌کند.
 
سالانه حدود سه و نیم میلیون نفر در دنیا به علت چاقی جان خود را از دست می دهند و ۶۵ درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که افزایش وزن و چاقی بیش از کم وزنی باعث مرگ می‌شود.
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark