کد مطلب: 61773
 
هشدار هواشناسی سطح نارنجی جوی و کشاورزی:
کاهش محسوس دما و یخبندان شبانه در انتظار سیستان و بلوچستان است
مدیر کل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان گفت: هشدار هواشناسی سطح زرد جوی و بارش باران، رگبار رعد برق و وزش باد و بارش برف در ارتفاعات و کاهش محسوس دما در انتظار استان است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۴
 
به گزارش زاهد نیوز، محسن حیدری، مدیر کل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: از بعد ظهر سه شنبه تا اواخر وقت شنبه (۲۰ الی ۲۴ دی) با ورود توده هوای سرد به سیستان و بلوچستان شاهد کاهش دما ۱۲ تا ۱۵ درجه ای برای نیمه شمالی و مرکزی و جنوبی به ویژه شهرستان های زابل، هیرمند، هامون، نیمروز، زاهدان، تفتان، خاش، میرجاوه، دلگان، فنوج، زرآباد، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، ایرانشهر و بمپور پیش بینی می شود.

وی افزود: اثرات احتمالی این پدیده تشدید سوزباد، افزایش مصرف منابع انرژی نظیر نفت و گاز، احتمال خسارات به کنتورهای آب و رادیاتور خودرو ها، اختلال در تردد ریلی و جاده ای، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی گلخانه ها، مرغداری ها، یخ زدگی تجهیزات آبیاری بخش کشاورزی می باشد.

حیدری تصریح کرد: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تامین و توزیع و مصرف بهینه حامل های انرژی کنترل ضدیخ رادیاتور خودروها، احتیاط در عملیات بتن ریزی، و استفاده از لباس گرم ضروری است.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به توصیه‌های برای بخش کشاورزی گفت: تأمین حامل های انرژی، محافظت از محصولات کشاورزی، تخلیه آب سم پاش ها و سامانه های آبیاری تحت فشار، مراقبت از کندوهای زنبور عسل، تنظیم دما و رطوبت و تهیه سوخت کافی برای سالن های پرورشی نظیر؛ مرغداری ها، دامداری ها و گلخانه ها، محافظت از دام در برابر سرما و نگهداری آن در مکان مناسب و شکستن یخ سطح آب و هوا دهی استخر های پرورش ماهی و برای کاهش خسارات احتمالی اقدام لازم شود.

حیدری ادامه داد: از بعد ظهر سه شنبه تا اواخر وقت چهارشنبه (۲۰ الی ۲۱ دی) با ورود سامانه بارشی به استان، شاهد بارش باران گاهی رگبار و رعدوبرق در ارتفاعات بارش برف و در مناطق مرکزی وزش باد شدید پیش‌بینی می شود و اثر این سامانه در شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز، زاهدان، ایرانشهر، بمپور، تفتان، خاش، دلگان، فنوج، لاشار، میرجاوه و نیکشهر پیش بینی می شود.

وی افزود: اثرات این پدیده احتمال جاری شدن روان آب و آبگرفتگی موقتی معابر، پرآب شدن موقتی مسیل ها و لغزندگی جاده ها اختلال در تردد های ریلی است.

حیدری گفت: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، فعالیت کوهنوردی، و از اسکان و تردد در حاشیه مسیل ها و رودخانه های فصلی خودداری کنید.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark