کد مطلب: 61825
 
رئیس دامپزشکی شهرستان زاهدان:
فضای کوچک آغل‌ها و نبود تهویه می‌تواند باعث تجمع گاز آمونیاک شود
رئیس دامپزشکی شهرستان زاهدان گفت: فضای کوچک آغل‌ها و نبود تهویه مناسب می‌تواند باعث تجمع گازهای خطرناک از جمله آمونیاک شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۱
 
حامد گنجعلی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: اکثر مرغداری‌های صنعتی شهرستان زاهدان در منطقه نصرت‌آباد قرار دارند که مرغداران نسبت به نگهداری آب آشامیدنی و جیره غذایی در محیط مناسب اقدام کنند تا آب و غذای طیور منجمد نشود.

وی افزود: لازم است تا مرغداران طیور پرورشی را در فصل گرم و خشک نگه‌داری کنند، تأمین دمای مناسب در پرورش طیور بسیار مهم است.

گنجعلی تصریح کرد: باتوجه‌به یخ‌بندان باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا ذخیره غذایی کافی و آب آشامیدنی مناسب برای روزهای آتی به‌اندازه کافی موجود باشد.

رئیس دامپزشکی زاهدان ادامه داد: بسیاری از مرغداران به دلیل برودت دما نحوه نگهداری دام را تغییر داده و آن‌ها را در اصل‌های سنتی و مسقف نگهداری می‌کنند و مراقب باشند که این روش می‌تواند بیماری‌های متعددی را ایجاد و سلامت دام‌هایشان را تهدید کند.

وی گفت: فضای کوچک این آغل‌ها می‌تواند دستگاه تنفس حیوانات را تحت‌تأثیر قرار دهد و عوامل بیماری‌زا به‌راحتی وارد سیستم تنفسی حیوان شده و باعث تشدید مشکلات تنفسی می‌شود.

به گفته گنجعلی؛ انتقال عوامل بیماری‌زا در این فضاها از دام بیمار به سالم به علت تراکم بالا سریع‌تر انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه اگر دامدار اقدامات پیشگیرانه برای انتقال بیماری‌زا انجام ندهد، افزود: واکسیناسیون را به‌صورت مرتب انجام ندهد باعث فراگیری بیماری‌های مختلف از جمله تب برفکی در دام‌ها خواهد شد.

وی تشریح کرد: در جایگاه‌های دام باید حداقل دومتر به‌ازای هر دام در نظر گرفته شود و محل نگهداری دام‌ها از تهویه مناسب نیز برخوردار باشد.

گنجعلی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به بارندگی، سرما و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها، برخی از بیماری‌ها مانند؛ پنومونی و گندیدگی سم شیوع پیدا می‌کند.

وی گفت: انگل‌های ریوی و گوارشی در شرایط سرما فعالیت بیشتری دارند و خوراندن داروی ضد انگل به دام زیر نظر دامپزشک ضروری است.

این مسئول با اشاره به تغذیه دام‌ها افزود: باید فراهم‌کردن پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و انرژی بیشتر مدنظر باشد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark