کد مطلب: 61834
 
چالش شهری در زاهدان؛
سد معبر نخاله‌های ساختمانی، تضییع حقوق شهروندی/ شهرداری با عاملین برخورد قانونی می‌کند
تخلیه نخاله‌های ساختمانی کماکان یک چالش شهری در زاهدان به شمار می‌آید.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۹
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، تخلیه خاک و حمل نخاله ساختمانی در معابر و گذرگاه‌ها باعث به‌وجودآمدن آلودگی‌های دیداری و مناظری زشت می‌شود به‌طوری‌که چشم هر بیننده‌ای را می‌آزارد و از سوی دیگر تخلیه خاک و نخاله باعث سد معبر و به طبع آن باعث به‌وجودآمدن خسارات جانبی و مالی به شهروندان می‌شود.
 
تخلیه نخاله‌های ساختمانی کماکان یک چالش شهری در زاهدان به شمار می‌آید؛ چالشی که ممکن است در عرصه‌های رها شده محدوده شهر بیش‌ازپیش مشکل‌آفرین باشد و مخاطرات زیست‌محیطی ناشی از آن شهروندان را تهدید کند.
 
ریختن نخاله‌های ساختمانی در مناطق مسکونی، خیابان‌ها و حریم شهر، بر خلاف قوانین و مقررات است که گاهی اوقات افراد به علت عدم آگاهی از تأثیرات منفی تخلیه نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر، اقدام به ریختن نخاله در محل نامناسب می‌کنند و باعث ایجاد مشکلاتی برای شهر و همشهریان زاهدانی می‌شوند.
 
متأسفانه، ورودی شهر زاهدان از سمت آخر خیابان پرستار نیز محلی برای دپوی نخاله‌های ساختمانی شده است که چهره زشتی را در هنگام ورود مسافران برای آنان متصور می‌کند.
 
زاهدان؛ گورستان نخاله‌های ساختماني!
 
برخي از شهروندان نخاله‌های ساختماني خود را در پيرامون شهر و بافاصله بسيار كمي از محل زندگي مردم تخليه می‌کنند.

به گفته برخي از شهروندان زاهدانی، برخی براي كاهش هزینه‌های خود، نخاله‌های ساختماني را شبانه و به طور شخصي حمل و در کمربندی یا خیابان پرستار تخليه كرده و با اين كار باعث ايجاد مشكلاتي براي ساكنان اين مناطق می‌شوند.
 
میرشکار یکی از شهروندان زاهدانی با بيان اين مطلب به خبرنگار ما گفت: متأسفانه جاي مناسبي پیش‌بینی‌نشده و اين كار متولي تعريف شده و ناظر ندارد و بارها خاكروبه و نخاله در نزدیک‌ترین مكان و در حواشي شهر تخليه می‌شوند كه علاوه بر ايجاد چشم‌انداز بسيار نامناسب و زشت براي ورودی‌های شهر، منجر به آلودگی‌های زیست‌محیطی در اين مناطق می‌شوند.
 
به گفته وي؛ کامیون‌ها در روز روشن بی‌هیچ ترس و واهمه‌ای از برخورد مسئولان، اقدام به تخليه نخاله‌هاي ساختماني در خیابان پرستار يا كمربندي مي‌كنند.
 
یکی دیگر از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما گفت: عده‌ای از شهروندان حتي بی‌توجه به اينكه نخاله‌های ساختماني به دليل وجود فلز و ساير ناخالصی‌ها خطرآفرین بوده و براي ساكنان محل مشكل ايجاد می‌کنند، بعد از اتمام كار آنها را در همان محل رها كرده و بی‌توجه از آن می‌گذرند.
 
تنها یک نقطه تخلیه نخاله‌های ساختمانی در زاهدان وجود دارد

داوود شاقوزایی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ریختن نخاله‌های ساختمانی در خیابان‌ها بیان کرد: علی‌رغم اطلاع‌رسانی در خصوص اینکه تخلیه هرگونه نخاله در حاشیه معابر تخلف و جرم محسوب می‌شود و با وجود گشت‌های شبانه‌روزی سازمان مدیریت پسماند، عده‌ای از شهروندان زاهدانی اقدام به این کار می‌کنند.
 
وی افزود: در چندین مرحله برخی از محله‌ها با ماشین‌آلات شهرداری و همکاری بخش خصوصی پاک‌سازی شده است، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که ضمن نتایج تخلیه غیرمجاز تعداد اکیپ گشت بیشتر و از ظرفیت گشت محیط‌زیست نیز استفاده شود.
 
شاقوزایی تصریح کرد: تنها یک نقطه تخلیه نخاله در موقعیت سایت دفن پسماند در فاصله ۱۳ کیلومتری جاده زاهدان میرجاوه قرار دارد که هرگونه تخلیه در سایر اماکن تخلف محسوب می‌شود.
 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری زاهدان ادامه داد: مطابق مواد ۱۶ و ۲۰ قانون مدیریت پسماند پس از مشاهده تخلف مستندسازی صورت‌گرفته و به مراجع قضایی پرونده ارسال می‌شود.
 
وی گفت: تاکنون در سال جاری تعدادی پرونده رای قضایی صادر شده که شامل ابطال کارت سوخت نیز بوده است که پس از پاک‌سازی مناطق آلوده شده به نخاله و واریز جرایم مجدداً امکان فعال این متخلفین با اخذ تعهد فراهم می‌شود و تعدادی پرونده در مرحله ارجاع به مقام قضایی است.
 
شاقوزایی تشریح کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری زاهدان امسال با تهیه طرح توجیهی پاک‌سازی ورودی‌های شهر اقدام و بلوار یادگار امام، کمربندی شهید کلانتری، بخشی از بلوار اقبال، ورودی از سمت چشمه زیارت کار تسطیح و پاک‌سازی را شروع و برنامه‌ریزی جهت ادامه کار را انجام شده است.
 
به گفته این مسئول؛ نگهداری معابر اصلی حاشیه شهر از وجود نخاله‌ها به همراهی تمامی شهروندان و همکاری تمامی دستگاه‌های مسئول را می‌طلبد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark