کد مطلب: 61846
 
معضلی که در کلان‌شهر به بحران تبدیل شد!
حل معضل ترافیک زاهدان از حرف تا عمل مسئولان
معضل ترافیک در کلان‌شهر زاهدان به دلیل عدم حمل‌ونقل عمومی به بحران تبدیل شده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۱
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، امروزه ترافیک جزو جدایی‌ناپذیر کلان‌شهرهای کشور است که به دلیل افزایش خودروها، فرهنگ‌سازی نامناسب و استفاده‌نکردن شهروندان از وسایل نقلیه عمومی اتفاق افتاده است.

با تعطیلی مدارس گره کور ترافیکی در کلان‌شهر زاهدان در حالی کورتر می‌شود که این کلاف سردرگمِ آزاردهنده به‌ویژه در پایانی یعنی بازه زمانی ۱۱ تا ۱۳ و در ساعت ظهر که با تعطیلی ادارات مواجه می‌شود یا هنگام غروب، کاسه صبر مردم را لبریز کرده چرا که وضعیت ترافیکی به‌شدت آزاردهنده است.

علل ایجاد ترافیک معمولاً با عوامل مختلفی مانند تعداد خودروهای تک‌سرنشین، نبود و کمبود وسایل نقلیه عمومی، هوشمند نبودن ترافیک و عدم رانندگی صحیح هستند.

بسیاری از خیابان‌های شهر زاهدان گنجایش جمعیت زیاد با بار ترافیکی بالا را ندارند و در ساعات شلوغی و اوج ترافیک، رفت‌وآمد در خیابان‌های اصلی با مشکلاتی مواجه است.

استفاده از حمل‌ونقل عمومی راهکار مقابله با ترافیک شهری

دراین‌بین برخی شهروندان نسبت به ترافیک خیابان‌های زاهدان گلایه‌مند هستند و درخواست دارند که چاره‌ای برای رفع مشکلات ترافیکی اندیشیده شود.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه هر روز ساعت ۱۲:۳۰ در خیابان معلم و دانشگاه شاهد ترافیک سنگینی به علت دوبله ایستادن ماشین‌هایی که به دنبال دانش‌آموزان می‌آیند، هستیم.

وی افزود: همچنین گاهی اوقات هم شاهد عبور آمبولانس دارای بیمار و معطل شدن آن در این ترافیک هستیم که لحظات انتقال آن به بیمارستان برای نجات جان فرد بیمار بسیار مهم است.

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار ما گفت: هرچقدر هم که زود از خانه راه بیفتم، باز هم ترافیک اجازه به‌موقع رسیدن به محل کار را نمی‌دهد و با تأخیر در محل کار حاضر می‌شویم.

وی ادامه داد: یکی از گلایه‌های مردم زاهدان، حجم بالای ترافیک و خیابان‌های فرسوده و قدیمی با عرض کم، عدم مدیریت شهری، رفتن ترافیک از خیابان‌های اصلی به کوچه‌های فرعی خطرات بسیاری که به همراه دارد، است.

این شهروندان از شورای شهر، شهرداری و پلیس راهنمایی‌ورانندگی خواستار رسیدگی به موضوع ترافیک شهر و ارائه راهکارهای اساسی در خیابان‌های معلم، بزرگمهر، دانشجو، دانشگاه، سه‌راه دانش، پاسداران، آزادی، امیر امیرالمؤمنین شدند که اینها تنها بخشی از خیابان‌هایی هستند که گره کور ترافیکی آنها روان مردم را به بازی گرفته و باید فکری به حال این وضعیت که هرسال به نسبت سال گذشته بیشتر می‌شود، کرد.

ساماندهی و اصلاح گره‌های ترافیکی در سطح شهر زاهدان عواملی که باعث باز گره ترافیک

علی رخشانی، قائم‌مقام شهرداری زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: روش‌های کاهش مشکلات و معضلات ترافیکی در مرکز شهر زاهدان امروزه با افزایش خودروها و ساماندهی و مدیریت ترافیک به یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های مدیریت شهری تبدیل شده است.

وی افزود: ترافیک پدیده ناخوشایندی است که زاییده رشد فزاینده ماشینی‌شدن و افزایش شهرنشینی از طرفی رشد روزافزون تولیدات خودرو و عدم نصب دوربین در خیابان‌ها و معابر مناسب باعث شد که نتایجی از جمله ایجاد تراکم ترافیکی، کاهش بازده حمل‌ونقل، افزایش زمان مسافرت، آلودگی و مصرف بیش از حد انواع سوخت‌های فسیلی را به همراه داشته باشد.

رخشانی با اشاره به چند راهکار و عللی که باعث ترافیک می‌شود، تصریح کرد: ساماندهی و اصلاح گره‌های ترافیکی شهر زاهدان، ساماندهی و مکان‌یابی خود فروشان در سطح شهر، مکان‌یابی احداث مجتمع ادارات زاهدان، ساماندهی کاربری‌های پزشکی، تجهیز دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلفات در شهر زاهدان از سری عواملی که باعث باز گره ترافیک در این کلان‌شهر است.

کنترل تقاطع‌ها از حالت تایمر دار به دستی

سرهنگ محمدعلی بزی، رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان در مهرماه سال جاری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جریان ترافیک و حجم تعداد زیادی از وسایل نقلیه بیان کرد: برای کنترل تقاطع‌ها چراغ‌های راهنمایی رانندگی را از حالت تایمر دار و هوشمند به دستی تبدیل می‌کنیم.

وی افزود: باتوجه‌به شرایط و وضعیت موجود و حجم سنگین خودروها در بعضی تقاطع‌ها این کار را انجام می‌دهیم تا روان‌سازی ترافیک انجام شود و چندروزه آینده بهتر خواهد شد.

خبرنگار زاهدنیوز طی تماس‌های مکرری که در روزهای اخیر با محمدعلی بزی، پلیس راهور سیستان و بلوچستان داشتند، جوابگو نبودند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark