کد مطلب: 61816
 
روزگار سرد کارتن خواب‌ها؛
گرمخانه‌های شهری؛ تسکینی موقت برای دردهای بی‌سرپناهان/ یک مسئول: کوتاهی بخشی از ارگان ها در ساماندهی متکدیان مشهود است
افرادی که به جمع‌آوری زباله‌ها مشغول هستند شب مکانی برای استراحت ندارند و گرم‌کن خانه‌ای که توسط شهرداری زاهدان احداث شده به این معتادان و کارتن‌خواب‌ها خدمات ارائه می‌دهد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۷
 
به گزارش زاهدنیوز، وقتی صحبت از افراد بی‌سرپناه یا کارتن‌خواب به میان می‌آید، منظور افرادی است که به دلیل فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی جایی را برای ماندن به‌عنوان سرپناه ندارند.

این افراد تنها سقف بالای سرشان آسمان است و معمولاً افرادی هستند بدون سرپناه و بی‌کس که خانه آن‌ها کف زمین است و بالششان سنگ و لحافشان کارتن‌های سرد و بی‌روح کف جاده است.

افرادی که معمولاً بدون حال و آینده هستند و زندگی روی چندان خوشی به آن‌ها نشان نداده و معمولاً آن‌ها را هرروزه در سطح معابر شهری و کوچه و خیابان‌ها با لباس‌های کهنه و پاره شاهد هستیم.

افرادی که کارشان زباله‌گردی و فروختن آن‌ها است و گاهی غذایشان را در همان زباله جست‌وجو می‌کنند و عادت دارند به اینکه نادیده و از جامعه طرد شوند و خیلی سریع در دام اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی گرفتار می‌شوند.

در روزها و شب‌هایی که سرمای استخوان‌سوز زمستانی زودتر همیشه مهمان‌خانه‌های مردم کلان‌شهر زاهدان شده و در شب‌هایی که شهروندان با سرعت کسب‌وکارهای خود را تعطیل کرده و روانه خانه‌های گرمشان می‌شوند، برخی به‌سختی و مشقت و با روشن‌کردن آتش، گرما را در خانه‌های کارتنی و زیر پتوهای نمناک می‌جویند.

کارتن خوابی یکی از آسیب‌های اجتماعی در کلان‌شهرها است که صرفاً محدود به یک عده افراد خاص مانند معتادان متجاهر و متکدیان غیربومی و زنان و کودکان خیابانی نیست، بلکه برخی افراد به دلایل مختلف و به دلیل بی‌سرپناهی به‌ناچار به کارتن خوابی در گوشه‌وکنار شهر روی می‌آورند.

کارتن خوابی؛ معضلی که به دنبال خود بسیاری از خلاف‌ها و آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد

باتوجه‌به سرما شدید در زاهدان افرادی که شبانه برای جمع‌آوری زباله‌ها مکانی ندارند تا بتوانند استراحت کنند یکی از گرم‌کن خانه‌ها که توسط شهرداری زاهدان احداث شده و به این معتادان و کارتن‌خواب‌ها خدماتی داده می‌شود.

شماره‌گیری از طریق سامانه ۱۳۷ جهت جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها

ابوالفضل احمدزاده، دادیار حقوق عامه دادسرای مرکز سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این گرم‌کن خانه از سال گذشته دائر شده است، بیان کرد: با پیگیری‌های دادستان مرکز استان مبنی بر این شد که امسال باتوجه‌به ایام سرد سال، بیرون ماندن متکدیان و کارتن‌خواب‌ها مساوی با مرگ قطعی این افراد است که این از باب صیانت حقوق عامه به‌خصوص حقوق متکدیان و معتادان بوده است.

وی افزود: این متکدیان و معتادان جمع‌آوری و ساماندهی می‌شوند که به‌صورت خودکار شبانه استراحت می‌کنند که تنها فرق این گرم‌کن‌ها نسبت به پارسال این است که قرار بر این شد که متادون تهیه و تدارک دیده شود.

احمدزاده تصریح کرد: بعضی از این داروها نیاز به پزشک دارد که مجاهدانه کار می‌کند و باتوجه‌به اینکه این افراد لباس گرم به تن ندارند امسال توزیع لباس گرم در گرم‌کن خانه‌ها و محله شیرآباد داشته‌ایم.

به گفته دادیار حقوق عامه دادسرای مرکز استان؛ تا این لحظه هیچ ارگانی به‌غیراز ستاد متکدیان شهرداری زاهدان در این فصل زمستان همکاری نکرده است.

وی گفت: یکی از احتیاجات ضروری این متکدیان غذای گرم است که ادارات و متولیان می‌توانند کمک کنند، وسایل گرمایشی در این گرم‌کن خانه مطلوب نیست و نیاز شدید به پتو دارند و باتوجه‌به اینکه نیازمند به پزشک هستیم؛ اما مستقر نیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: این متکدیان بعد از ساعت ۹ شب از سطح شهر و میادین جمع‌آوری و به این مرکز منتقل می‌شوند.

احمدزاده افزود: از همه شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده این افراد از طریق شماره گیری سامانه ۱۳۷ شهرداری موضوع را اطلاع دهند تا نسبت به انتقال آنها به گرم‌خانه‌ها اقدام شود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark