کد مطلب: 61663
 
وصله ناجور شهر؛
قصه پر غصه معتادان متجاهر، درد بی پایان و رنج همیشگی/ وجود بیش از ۷ هزار معتاد متجاهر در زاهدان
معتاد متجاهر را می توان یکی از پدیده‌های شیوع‌ اعتیاد دانست که می‌تواند تبعات و معضلاتی را در جامعه به دنبال داشته باشد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۲
 
به گزارش زاهدنیوز، اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری است.

لابه‌لای فضای سبز اطراف پارک های زاهدان، در ساختمان‌های مخروبه، زیرپل‌ها می‌توان آن‌ها را تکی یا اغلب گروهی دید، معتادانی که خانه‌به دوش‌اند و قانون به آن‌ها متجاهر می گوید.

یعنی کسی که کاری خلاف شرع و عرف انجام می‌دهند و از آشکار بودن یا آشکار شدن آن نیز هراسی ندارند، به این معنا معتاد متجاهر به مصرف‌ کنندگان مواد مخدری گفته می‌شود که با وجود بسترهای لازم برای درمان و حتی حمایت‌های خانواده حاضر به ترک کردن اعتیاد خود نیستند.

معتادان متجاهر در دهه های گذشته مجرم شناخته می شدند و براساس قانون با این افراد برخورد می شد اما با گذشت زمان و افزایش اطلاعات پزشکی و درمانی در این حوزه، اعلام شد که معتادان متجاهر بیمار هستند و نیاز به کمک و درمان دارند

وجود این افراد بر هویت شهر و فرآیند زیستی شهر اثرگذار است و زمانی که موضوع با امنیت ارتباط پیدا می‌کند، اهمیت بیشتری می‌یابد.

وجود معتادین متجاهر یکی از عوامل مهم و جدی نقض‌کننده امنیت در شهر است و واقعیت این است که اعتیاد همراه با تجاهر شکل به‌شدت پیچیده‌ای از اعتیاد و مسائل مربوط به آن است و کار در این حوزه نیازمند تلاش‌های مؤثرتری است.

جمع آوری هزار و ۱۴۵ معتاد متجاهر در سطح شهر زاهدان از ابتدای سال جاری

حمیدرضا عابدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تهیه مکان برای معتادین متجاهر برعهده شهرداری می باشد، بیان کرد: جمع آوری این افراد از سطح شهر نیز بر عهده سازمان بهزیستی و شورای مبارزه با مواد مخدر است که برای ترک به مرکز ترک اعتیاد تله سیاه انتقال داده می شوند.

وی با بیان اینکه تمامی متکدیان سرچهارراه ها معتادین متجاهر هستند، افزود، طبق آمار نیروی انتظامی چهار هزار معتاد متجاهر در سطح شهر وجود دارد و براساس برآورد شهرداری بیش از هفت هزار معتاد متجاهر در زاهدان زندگی می کنند.

عابدی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری هزار و ۱۴۵ معتاد متجاهر در سطح شهر زاهدان توسط شهرداری جمع آوری شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان تشریح کرد: از هزار و ۱۴۵ معتاد متجاهر تعداد ۷۵۶ نفر مرد و ۳۸۹ نفر خانم بودند که از این تعداد ۵۳۲ نفر در مرکز کمپ آقایان تحویل داده شدند و در حال پاکسازی هستند.

وی گفت: تعداد ۱۰۹ نفر از معتادین خانم تحویل به کمپ و ۴۷۰ نفر با قید تعهد آزاد شدند و هشت نفر به شهرستان ها و ۲۶ نفر به اردوگاه امور خارجه تحویل داده شدند.

عابدی گفت: در حال حاضر ۶ مرکز کمپ ترک اعتیاد در زاهدان فعالیت دارند که ازاین تعداد ۳ کمپ برای آقایان و ۳ کمپ برای خانم ها در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark