کد مطلب: 61675
 
مافیای پشت پرده کودکان کار در زاهدان؛
از ۱۰۰ کودک کارجمع آوری شده تنها ۱۶ نفر در بهزیستی پذیرش شدند
از ابتدای سال تاکنون ۱۶ کودکار توسط بهزیستی پذیرش شده اند در حالی که این ارگان گنجایش ظرفیت مکان برای این کودکان را ندارد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۸
 
به گزارش زاهدنیوز، پدیده کودکان کار و خیابانی چند سالی است که در خیابان های شهرهای سیستان و بلوچستان به خصوص در زاهدان هم خود نمایی می کند.

کودکان کار، کودکانی هستند که به دلیل وجود شرایط و اوضاع و احوال خانوادگی، اجتماعی، مشکلات عدیده‌ی اقتصادی، ساعاتی از عمر خود را در شبانه روز به کار کردن در کارگاه‌ها، ساختمان ها، خیابان‌ها و منازل مردم جهت کارگری می‌گذرانند که بسیاری از آنها کمک خرج خانواده و برخی دیگر خود به تنهایی عهده دار مخارج خانواده هستند.

یکی از آسیب هایی که چهره شهر زاهدان را خدشه دار و نامطلوب جلوه می دهد شبکه کودکان کار و خیابانی و بعضاً متکدیان است که معمولا در چهار راه ها و معابر عمومی شهر حضور دارند.

۱۹ دستگاه برای حمایت و ساماندهی کودکان کار و خیابانی

طاهره میرشکار، رئیس اداره بهزیستی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: کودک کار و خیابانی حاصل فرآیند مشکلات اقتصادی جامعه است، توانمند سازی وحمایت باید خانواده محور باشد و توجه ویژه به فرهنگ سازی در خصوص عدم کمک مستقیم به کودکان کارانجام شود ومدل مدد کارانه توسط سازمان بهزیستی برای این کودکان در دست اجرا است.

وی افزود: تعداد زیادی ازاین کودکان فاقد مدارک هویتی هستند که متاسفانه تهیه ی این مدارک مدت طولانی زمان می برد.

میرشکار با اشاره به تعداد کودکان کار و خیابانی تصریح کرد: تعداد این کودکان مشخص نمی شود چرا که ورودی آن ها تاریخ دقیقی ندارد.

رئیس اداره بهزیستی زاهدان اذعان کرد: مجموعه ۱۹ دستگاه در امر ساماندهی کودکان کار که مستلزم اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است، دخیل هستند.

جمع آوری بیش از ۱۰۰ کودک کار در سطح شهر زاهدان توسط شهرداری از ابتدای سال

حمیدرضا عابدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به کودکان کار بیان کرد: سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین سازمان اجتماعی در قانون، متولی رسیدگی به امور کودکان کار و خیابانی است و بر اساس قانون حمایت از اطفال موظف است با همکاری دستگاه‌ها نسبت به شناسایی، جذب، حمایت و توانمند سازی این کودکان اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه بهزیستی گنجایش ظرفیت مکان برای نگهداری از این کودکان را ندارد، افزود :از ابتدای سال بیش از ۱۰۰ کودک کار در سطح شهر زاهدان توسط شهرداری جمع آوری شده که از این تعداد تنها ۱۶ نفر از طرف بهزیستی پذیرش شده اند.

عابدی تصریح کرد: صفر تا صد نگهداری کودکان کار برعهده بهزیستی است، اما شهرداری برای ساماندهی به این معضل جمع آوری آن ها را برعهده دارد.



انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark