کد مطلب: 42351
 
برومند: همراه با "مرتضی احمدی" یک فرهنگ را خاک می‌کنیم/ مرادخانی: فقدان این بازیگر مشکل اساسی در روایت تاریخ تهران قدیم است
تشییع پیکر مرتضی احمدی صبح امروز با حضور هنرمندان و بازیکنان تیم پیروزی در تالار وحدت برگزار شد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۲
برومند: همراه با "مرتضی احمدی" یک فرهنگ را خاک می‌کنیم/ مرادخانی: فقدان این بازیگر مشکل اساسی در روایت تاریخ تهران قدیم است
 
به گزارش زاهدانه ، صبح امروز پیکر هنرمند فقید و پیشکسوت رادیو و تلویزیون مرتضی احمدی در تالار وحدت تشییع شد.

صابر ابر: آفتاب پیش از ما به بدرقه‌ی "مرتضی احمدی" آمده است
 
صابر ابر بازیگر عرصه سینما و تلویزیون به عنوان مجری برنامه در ابتدا گفت:‌ روز گذشته وقتی دوستان "مرتضی احمدی" همت کردند که مراسم وی در تالار وحدت برگزار شود، هوا بارانی بود و فکر می‌کردیم که چقدر سخت است برگزاری این مراسم در هوای بارانی، اما می‌بینیم که آفتاب پیش از ما به بدرقه‌ی "مرتضی احمدی" آمده است.

بهزاد فراهانی:عشق مرتضی احمدی لبخند مردم بود
 
در ادامه بهزاد فراهانی از دوستان نزدیک "مرتضی احمدی"، گفت: من از رفیقان نزدیک مرتضی احمدی هستم. صادقانه می‌گویم که سر دل او را نه به اندازه‌ی نوه‌ی هنرمندش ولی در اندازه‌ی شایستگی خود می‌دانم. زندگی مرتضی احمدی به سه قسمت تقسیم می‌شود، بخش اول هنر، دوم ورزش و بخش سوم زندگی خصوصی‌اش بود که بخش سوم مجموع دو بخش اول است که همه‌ی آن برای مردم بود.
 
مرتضی احمدی مرد کوچه، بازار و قهوه خانه بود که برپای زندگی مردم می‌نشست و خروجی آن ترانه‌هایی بود که ارائه می‌شد. عشق مرتضی احمدی لبخند مردم بود و به دنبال همین مردم گرایی بود که به سراغ ورزش رفت.
 
وی ادامه داد: زمانی باشگاه شاهین برپا بود و ژنرال‌ها به آن حکومت نمی‌کردند، مرتضی احمدی چاوش خان این باشگاه بود. مرتضی احمدی در عرصه‌ی هنر جمع گرا بود. وی عاشق رفاقت و دوست‌هایی که در جامعه‌ی هنر داشت، دوست‌های ناب بود. من وظیفه‌ی خود می‌دانم از دخت شریف و نجیب خودش آزیتا و بهرنگ نوه‌ی مرتضی احمدی که آخرین پس اندازش را خرج وی کرد، تشکر کنم و به آن‌ها تسلیت بگویم.
 
وی ادامه داد : ما در ماه گذشته هنرمندان زیادی را از دست دادیم و مسئولین هرگز نمی‌پرسند که این غصه مندی از کجاست که جامعه‌ی هنری را ترک نمی‌کند. من از وزیر ارشاد که گاهی همراهی‌اش کرده‌ایم گله مندم. بیمه هنرمندان یک سال است که برقرار نیست.
 
صابر ابر در ادامه برنامه گفت: خواهش می‌کنم لبخند را فراموش نکنید. وقتی به دنبال عکسی برای بیلبورد‌ها و پوسترهای مراسم امروز بودیم به این نکته برخوردیم که هیچ عکسی از "مرتضی احمدی" بدون لبخند نیست.

مرضیه برومند:همراه با "مرتضی احمدی" یک فرهنگ را خاک می‌کنیم
 
مرضیه برومند در ادامه‌ی مراسم بر روی سن آمد و گفت: امروز روز اندوه و حسرت است، نه برای مرتضی احمدی، که ایشان با لبخند و عزت زندگی کردند، روز اندوه و حسرت است برای اینکه ما با مرتضی احمدی یک فرهنگ را خاک می‌کنیم. فرهنگی که بین همه نایاب شده. اصالت، شرافت، ادب، مسئولیت، عشق به انسان، پایداری،‌ وفاداری،‌ فرهنگ احترام به دیگران، فرهنگ احترام به حرفه و مردم متاسفانه بین ما هنرمندان دارد رنگ می‌بازد. من امیدوارم بخشی از این میراث بین ما باقی بماند.
 
وی افزود: مرتضی احمدی همیشه به اعتقادش پایداری کرد و هیچگاه خودفروشی نکرد و کارهای سفارشی انجام نداد. احمدی از هیچکس چیزی مطالبه نکرد. من اصلا دلم نمی‌خواهم هنرمندان دستشان دراز باشد. هنرمند باید طوری زندگی کند که به فکر روزهای آخر عمرش هم باشد.
 
وی تصریح کرد: مرتضی احمدی همسرش را خیلی زود از دست داد،‌اما ایستاد و فرزندانش را در کانون گرم خانواده بزرگ کرد. احمدی در سلامت روح و جسم زندگی کرد و حتی سیگاری که می‌کشید را بیست سال است که ترک کرده و نود سال به مانند سرو زندگی کرد.
 
وی عنوان کرد: هر کارگردانی عاشق کار کردن با مرتضی احمدی بود، برعکس الان که بازیگران جز جگر ما کارگردانان هستند. روح احمدی شاد و امیدوارم میراث مرتضی احمدی به ما منتقل شود. من برای درگذشت احمدی ناراحت نیستم، بلکه برای خودمان ناراحتم، فرهنگ را باید از هنرمندان طلب کنیم نه از دولتیان.
 
در ضمن خیلی خوشحال هستم که مرتضی احمدی پیروزی پرسپولیس را در آخرین روزهای عمرش دید. گرچه می‌دانم تمامی ورزشکاران در سوق احمدی نشسته‌اند.

افشین پیروانی:ما بزرگی از شناسنامه‌ی باشگاه پرسپولیس را از دست دادیم
 
در ادامه افشین پیروانی به عنوان نماینده باشگاه پرسپولیس گفت: من با مرتضی احمدی رابطه‌ی بسیار نزدیکی داشتم، ما بزرگی از شناسنامه‌ی باشگاه پرسپولیس را از دست دادیم و به هرکاری که انجام می‌داد بسیار تعصب داشت. وی می‌گفت من در جوانی همسرم را از دست دادم اما هیچوقت ازدواج نکردم، چون می‌خواستم هروقت مردم، سرم پیش همسرم بالا باشد.
 
مرتضی احمدی همیشه آینده را نگاه می‌کرد و از باشگاه پرسپولیس به خاطر برگزاری مراسم شب هفت و حضورشان در مراسم تشییع تشکر می‌کنم. آرزو دارم هیچ نیازمندی در تمام قشرهای جامعه وجود نداشته باشد. آرزوی سلامتی برای همه‌ی هنرمندان، ورزشکاران و شما عزیزان دارم.
 
در ادامه صابر ابر پیام تسلیت وزیر راه و شهرسازی را قرأت کرد و از نوه‌ی مرتضی احمدی دعوت برای سخنرانی کرد.
 
بیرنگ احمدی در ادامه گفت: من این افتخار را داشتم تا در خلوت وی ساعت‌ها را سپری کنم. پدربزرگ من به گونه‌ای زندگی کرد که هیچ نیازی به کمک نداشت و در روزهای آخر که در بیمارستان تنها شدیم، ایشان به من گفتند با وجود بیماری‌ام، خدارا شکر که سربلند هستم و عزتم را حفظ کرده‌ام.

حجت الله ایوبی:امروز یک الگو را به خاک می‌سپاریم
 
در ادامه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: مرتضی احمدی نام نیکی است که حتما و همواره در فرهنگ و هنر ایران باقی خواهد ماند و تسلیت می‌گویم به همه‌ی هنرمندان سینما و تلویزیون. ما امسال پاییز دردناکی را داشتیم و هنرمندان بسیاری را از دست دادیم و امیدوارم که ادب، آداب و بزرگ منشی رفتار ایشان برای ما میراثی باشد که باقی بماند.
 
وی ادامه داد: سرکار خانم برومند راست می‌گویند که دولتیان باید به وظیفه‌ی خود عمل کنند که امیدوارم ما از این اتفاق سربلند بیرون بیاییم. اهالی هنر و فرهنگ اسوه‌ها و الگو‌هایی هستند که جامعه به آن‌ها نگاه می‌کند. امروز یک الگو را به خاک می‌سپاریم. به همه‌ی شما و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض می‌کنم.

علی مرادخانی: مرتضی احمدی سرشار از خاطرات تهران قدیم بود
 
علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: بنده سال‌ها افتخار داشتم که هر از گاهی خدمت وی برسم، مردی بود که هروقت پیششان بودیم،‌انرژی خاصی را به ما منتقل می‌کرد. وی شما را با وجه دیگری از زندگی و نگاه بر مسائل اجتماعی روبرو می‌کرد. مرتضی احمدی سرشار از خاطرات تهران قدیم بود
 
وی ادامه داد: وی جهاد استاد بود، در حوزه‌ی تئاتر، موسیقی و ادبیات، و من فکر می‌کنم وی یکی از عالمان هنر بود که نبودش برای ما یک مشکل اساسی در بخشی از تاریخ تهران قدیم در دوره‌ی معاصر خواهد بود. امیدوارم خداوند متعال روح این عزیز را شاد کند و فکر می‌کنم حیف است در جمعی که همه با اشتیاق آمده‌اند، از استاد عزیزمان به نیکی یاد نکنیم و در شرایطی او را بدرقه کنیم که فاتحه‌ی کمتری نثار وی کرده باشیم. دعا کنیم خداوند روح آمرزیده‌ی او را لحظه به لحظه آرامتر کند.
 
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دعایی، نماز میت را از پیکر مرحوم احمدی خواند.
 
گفتنی است؛ در این مراسم هنرمندانی چون رضا بابک، ایرج راد، خسرو احمدی، اسماعیل خلج، سهیل محمودی،‌ حبیب اسماعیلی،‌بیوک میرزایی و حمید پور آذری حضور داشتند.
 
شایان ذکر است؛ مراسم سوم این هنرمند فقید روز جمعه 5 دی در مسجد جامع شهرک قدس ساعت 15:30 تا 17 و مراسم هفت این هنرمند به همت جمعیت هواداران تیم فوتبال پرسپولیس روز دوشنبه در مسجد جامع حجت ابن حسن واقع در خیابان سهروردی شمالی ساعت 15 تا 16:30 برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark