کد مطلب: 62673
 
سوخت بری؛ یعنی طمع سود کلان در ازای ازدست‌دادن جان؛
قاچاق سوخت عامل توقف چرخ توسعه در سیستان و بلوچستان/ شغل کاذبی که سود بالا تلفات فراوان دارد
تردد سوخت‌کش‌ها در محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان و رانندگی پر خطر سلامت دیگر رانندگان را به مخاطره می‌اندازد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۳
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، سالیان درازی است که سیستان و بلوچستان گرفتار معضلی به نام قاچاق سوخت شده، فراورده‌هایی که سهمیه مازاد دیگر استان‌هاست و باتوجه‌به نیاز پاکستان به‌قصد خروج غیرقانونی از کشور به سمت این خطه قاچاق می‌شود و مشکلات زیادی را برای مردمان منطقه به بار آورده است.

سوخت کشی یکی از شغل‌های کاذبی هست که این روزها در سیستان و بلوچستان رواج زیادی پیدا کرده است، و سود حاصل از آن جوانان زیادی را برای این امر وسوسه می‌کند به‌طوری‌که برخی از افراد شغل‌های خود را رها و رو به سوخت‌کشی آورده‌اند.

در کنار سود بالایی که برای سوخت‌کش‌ها دارد؛ اما مشکلات و معضلات بسیاری را برای شهروندان و حتی خود سوخت‌کش‌ها به بار آورده است.

یکی از این مشکلات و معضلات تصادفات جاده‌ای و رانندگی پرخطری است که توسط خودروهای سوخت‌کش در جاده‌های مواصلاتی استان به وجود می‌آید.

رانندگی پرخطر سوخت‌کش‌ها عامل تصادفات جاده‌ای
عدم رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی توسط خودروهای سوخت‌کش و حتی مخدوش نمودن پلاک‌های خودروی‌شان یکی از مشکلاتی است که روزانه در جاده‌های مواصلاتی استان مشاهده که منجر به بروز تصادفات می‌شود.

دراین‌رابطه فرمانده پلیس‌راه شمال سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: تغییر در ارکان خودرو از جمله شماره شاسی، اتاق و موتور وسیله نقلیه، تغییرات در بحث فضای که از لوله‌اگزوز خارج می‌شود، عدم رعایت مقررات راهنمایی‌ورانندگی از جمله تخلفاتی است که توسط رانندگان خودروهای سوخت‌کش شاهد هستیم.

مهدی خمر ادامه داد: رانندگان خودروهای سوخت‌کش در پیچ‌های جاده به دلیل ارتفاع غیرمجازی که در خودرو ایجاد کردند قادر به کنترل وسیله نقلیه خود نیستند که این امر سبب به‌وجودآمدن سوانح رانندگی در جاده‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ تعقیب و گریز و تیراندازی از جانب پلیس به سمت خودروهای سوخت‌کش انجام نمی‌شود تصریح کرد: رانندگان خودروهای سوخت‌کش با سرعت‌های غیرمجاز و رانندگی پر خطر باعث بروز حوادث و اتفاقات ناگوار هم برای خود و هم برای سایر رانندگان در جاده‌ها می‌شوند.

فرمانده پلیس‌راه شمال استان با اشاره به اینکه برخی از رانندگان خودروهای سوخت‌کش به‌خاطر فرار از قانون اقدام به مخدوش کردن پلاک خودروی خود می‌کنند اظهار کرد: این کار در قوانین راهنمایی‌ورانندگی جرم محسوب می‌شود و خودروی که مرتکب چنین تخلفی می‌شود جدا از اهمال قانون وسیله نقلیه توقیف و به پارکینگ جهت سیر مراحل قانونی منتقل می‌شود.

خمر با اشاره به اینکه خودروی سوخت‌کش که در جاده‌ها تردد می‌کنند مثل یک بمب متحرک آسیب‌پذیر و آسیب‌زا هستند اظهار کرد: باید خودروهای سوخت‌کش در همان شهرهای مرزی در قالب طرح رزاق ساماندهی شوند تا این خودروها در سایر جاده‌های مواصلاتی استان ترددی نداشته باشند.

وی ادامه داد: ارتقا فرهنگ ترافیک و آموزش فرهنگ رانندگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در کنار راهنمایی‌ورانندگی و توسط رسانه‌ها انجام شود تا بتوانیم شاهد کاهش تصادفات در جاده‌های استان باشیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین علل تصادفات در چهارماهه ابتدای امسال عدم توجه به جلو ۲۸ درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی ۲۶ درصد، انحراف و تجاوز به چپ ۱۴ درصد و تخطی از سرعت مطمئنه ۱۲ درصد بوده است.

خمر گفت: باتوجه‌به فرهنگ‌سازی که از طریق پلیس‌راه، رسانه‌ها و سازمان‌های راهداری و همچنین حضور معتمدین و ریش‌سفید و بزرگان طوایف صورت‌گرفته است تصادفات ناشی از خودروهای سوخت‌کش نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است.

سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای اشتغال و کارآفرینی است که تکیه بر ظرفیت‌های اقتصادی و استفاده درست از منابع موجود در کنار توانمندسازی نیروی انسانی می‌تواند از عوامل جهش رشد اشتغال در این استان به شمار آید.

همچنین باتوجه‌به عزم ملی که برای توسعه سیستان و بلوچستان به وجود آمده باعث شده تا شمال تا جنوب این استان تبدیل به کارگاه‌های سازندگی از جمله گاز، راه‌آهن، جاده، بندر چابهار و.... بشود.

دراین‌بین اما وجود شغل‌های کاذب از جمله سوخت کشی از موانع اشتغال مبتنی بر مهارت در جوان‌ترین استان کشور به شمار می‌رود و بسیاری از جوانان به‌جای کسب مهارت برای ایجاد اشتغال و در آمد پایدار با وسوسه سود بالای قاچاق سوخت به دنبال کسب درآمد از راه‌های پر خطر هستند که نه‌تنها موجب بروز مشکلات در جامعه می‌شود؛ بلکه جان این افراد را نیز به خطر می‌اندازد.

برخی از جوانان با طمع سود هنگفت و کسب درآمد نجومی به‌اشتباه با بهانه نبود فرصت اشتغال در استان رو به این کار پرخطر می‌آورند، اما ظرفیت‌های بالقوه سیستان و بلوچستان در زمینه اشتغال پایدار در حوزه‌های مختلف این ادعای را رد می‌کند.

سیستان و بلوچستان با وجود ظرفیت‌های بالقوه در زمینه صنعت، سازندگی، کشاورزی و شیلات به گواه کارشناسان یک کارگاه بزرگ اقتصادی برای توسعه اشتغال پایدار است؛ اما میل و رغبت جوانان این استان به شغل‌های کاذب از جمله قاچاق سوخت موجب کم‌رنگ‌شدن سایر شغل‌ها شده است.

قاچاق سوخت و شغل‌های کاذب باعث ازبین‌رفتن شغل‌های ارزشمند می‌شود

دراین‌رابطه سعید تجلیلی، فرماندار شهرستان سراوان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به شغل سوخت کشی در جنوب استان بیان کرد: قاچاق سوخت و شغل‌های کاذب این‌چنین باعث ازبین‌رفتن شغل‌های ارزشمند دیگر می‌شود، مشاغلی از جمله مکانیک، گچ‌کار، بنا، کارگر ساختمانی، تأسیسات برقی، آبی و گازی و بسیاری از مشاغل فنی همه به سمت مرز کشیده شدند و شغل‌ها به نابودی کشیده شد.

وی افزود: بارها در مجالس مختلف به علما، ریش‌سفیدان، معتمدین و ائمه جماعت تأکیدات بسیاری برای جذب و سوق‌دادن جوانان به سمت اشتغال پایدار داده شده است تا فردا بتوانند زندگی بهتری داشته باشند، اما متأسفانه سایه شوم قاچاق سوخت همچنان بر سر مردم سراوان کشیده است و به‌نوعی تحت‌تأثیر قرار داده و استقبالی از حوزه کار نمی‌شود.

تجلیلی اذعان کرد: به‌طورقطع این شیوه کسب درآمد تا چند سال آینده پابرجا نخواهد بود چرا که کشور پاکستان اقدام به بستن مرزهای خود با ایران کرده و تاکنون بخش زیادی از مرز خود با سیستان و بلوچستان را بسته است و همین موضوع سبب شده تا در ماه‌های اخیر خودروهای سوخت بر در برخی معابر غیررسمی با ترافیک سنگین و حتی چندروزه برای ورود به کشور پاکستان مواجه شوند.

فرهنگ کار در منطقه آسیب‌دیده است
عامل اصلی رشد و توسعه هر منطقه‌ای، نیروی انسانی فعال، متفکر، خلاق، جهادی است که به دلیل ترویج سوخت کشی نیروی کار جوان و فرهنگ کار در این استان دچار آسیب شده و وقتی که فرهنگ کار دچار آسیب شود رشد، توسعه منطقه نیز دچار خلل می‌شود.

در روزهای اخیر نیز آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام‌جمعه زاهدان در دیدار رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بیان کرده بود؛ یکی از مشکلات و مطالبات اصلی ما موضوع اشتغال و اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی بوده که زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در این استان است؛ اما متأسفانه فرهنگ کار در منطقه آسیب‌دیده و افراد به دنبال مشاغل کاذب هستند.

در پایان باید گفت؛ سوخت کشی علاوه بر اینکه جان و سرمایه‌های بسیاری را از مردم استان در مسیر قاچاق سوخت هدر می‌دهد عامل توقف چرخه توسعه و پیشرفت استان خواهد بود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark