کد مطلب: 62676
 
یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی به شمار می‎‌رود؛
تجمل‌گرایی به هر قیمت و بهایی
به هر قیمت و بهایی افراد به سمت تجمل‌گرایی به‌صورت افراطی می‌روند که آسیب‌های اجتماعی و روان‌شناختی را به دنبال دارد.
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۷
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، کشور ایران دارای فرهنگ بسیار غنی است، دین مبین اسلام همواره به زندگی انسان توجه کرده و برنامه کامل و جامعی را برای هدایت انسان‌ها ارائه کرده است، یکی از دستورات دینی که همواره به آن تأکید شده است که از آن پرهیز کنیم گرایش به تجمل‌گرایی است.

علاقه انسان‌ها به زیبایی گاهی فراتر از حد اعتدال می‌رود و باعث می‌شود حرکت جامعه به سمت چشم‌وهم‌چشمی و تجمل‌گرایی کشیده شود زمانی که این امر به حد افراطی خود برسد باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی و حتی روان‌شناختی می‌شود.

نمی‌توان از این امر چشم‌پوشی کرد که تجمل‌گرایی یک خصوصیت فطری و ذاتی برای انسان‌ها است که به‌خودی‌خود به‌عنوان یک رذیلت اخلاقی شناخته نمی‌شود؛ ولی زمانی که به حد افراطی برسد و باعث آسیب به فرد، خانواده و جامعه شود آنگاه مذموم شمرده می‌شود.

تجمل‌گرایی گاهی به حد و اندازه‌ای می‌رسد که باعث بروز رفتارهای عجیب در انسان‌ها می‌شود بارها شاهد این اخبار بودیم که برای خرید آخرین برند تلفن همراه فردی کلیه خود را فروخته است در واقع افرادی حاضر می‌شوند از سلامتی خود بگذرند؛ ولی بالاترین مارک و برند وسایل را داشته باشند بروز این قبیل رفتارها جزو آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

دنیادوستی یکی از عوامل تجمل‌گرایی

فاطمه کهکی عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: خدا زیبایی‌ها را دوست دارد و توصیه شده است که انسان‌ها مرتب و به‌روز باشند، یکی از محاسن آن جلوگیری از افسردگی است زمانی گفته می‌شود فردی تجمل‌گراست که دوست‌داشتن به زیبایی‌ها را به‌صورت افراطی داشته باشد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمایند: «خیرالامور اوسطها»، میانه‌روی در هر امری خوب است گاهی انسان می‌گوید که تارک‌دنیا شدم که اصلاً تأکیدی بر این امر نیست، از سمتی برخی انسان‌ها روی مواردی بسیار حساس می‌شوند که باعث ایجاد وسواس و تجمل‌گرایی می‌شود.

عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور تصریح کرد: دنیادوستی یکی از عوامل تجمل‌گرایی است که به دنبال آن بخیل شدن را در پی دارد وسایلی که مدت‌زمان زیادی به همراه داشته‌ایم نمی‌توانیم از آن بگذریم و وابستگی به مال دنیایی را پیدا می‌کنیم.

وی افزود: گاهی صداوسیما و رسانه‌ها با تبلیغاتی که انجام می‌دهند باعث ایجاد تأثیرات منفی می‌شوند؛ مثلاً زندگی و افراد لوکس را نشان می‌دهند در تبلیغات کالاها از افرادی استفاده می‌کنند که ویژگی‌های خاصی مانند پوست بسیار خوب، زیبایی بسیار زیاد دارند که مقایسه افراد با این تبلیغات باعث ایجاد احساس شکست و افسردگی می‌شود.

کهکی تشریح کرد: اطرافیان نیز گاهی با برخی از مسائل غیرمنطقی برخورد می‌کنند برخی از رسوم به‌غلط ارزشمند شمرده شده‌اند برای مثال رسم جهاز دیدن باعث می‌شود که خانواده دختر به هر قیمتی ملزم به تهیه وسایل شود یا خرید و جشن‌های عروسی که با تجمل‌گرایی همراه شده است، برخی مسائل باید در فرهنگ ما جا بیفتند و در مدارس از بدو ورود یک سری مهارت‌ها آموزش داده شود.

تجمل‌گرایی گاهی حاصل فقر فرهنگی است

وی اذعان کرد: جامعه برخی افراد را به‌عنوان الگو معرفی می‌کند و آنها را در جامعه بولد و پررنگ می‌کند نسل جوان از رفتار آنها به‌عنوان الگوی رفتاری استقبال می‌کنند و از مدل مو، وسیله‌ای که فرد الگو استفاده می‌کند و… نسل جوان نیز تمایل دارد آن را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از موارد دیگر فقر فرهنگی در بحث تجمل‌گرایی است، در کشورهای اروپایی وسیله دور ریخته نمی‌شود که البته قوانین سخت‌گیرانه نیز در آن نقش دارند وسیله‌ای که به آن نیاز ندارند به افراد دیگر اهدا می‌شود.

عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور عنوان کرد: در فرهنگ ما عقیده داریم هر چیز که خار آید روزی به کار آید و به این سبک زندگی عادت کردیم مصرف‌گرایی ریشه در تجملات پیدا کرده است وسیله‌ای که همچنان قابلیت استفاده را دارد باز هم تمایل به خرید وسایل نو و جدید را داریم.

وی بیان کرد: به تجملات باید تا حدی بها داد که باعث ایجاد مشکلات روانی نشود زمانی که پول داریم و به‌راحتی می‌توانیم هر وسیله‌ای را بخریم و این باعث ایجاد احساس غرور می‌شود، از نظر روانی فرد را ارضا می‌کند برخی از افراد این‌گونه حقارت‌های خود را جبران می‌کنند.

کهکی تصریح کرد: باید توجه کرد که بیشتر افراد جامعه را طبقه متوسط و روبه‌پایین هستند زمانی که این تجمل‌گرایی در زندگی راه پیدا کند و نتوانیم آن را مدیریت کنیم باعث ایجاد احساس حقارت درونی و افسردگی می‌شود اگر خانواده نتوانند از عهده این تجمل‌گرایی برآید فرزندان نیز دچار اضطراب می‌شوند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark