کد مطلب: 62651
 
در راستای تأمین سلامت هیأت‌های عزاداری در مساجد و تکایا آنجام شد؛
توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در ایام عزاداری محرم
در راستای تأمین سلامت هیأت‌های عزاداری در مساجد و تکایا، نظارت‌های بهداشتی بر توزیع مواد غذایی سالم و ذبح بهداشتی دام‌ها تشدید می‌شود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۴
 
به گزارش پایگاه خبری زاهدنیوز، همه ساله به مناسبت ایام محرم و صفر، تعداد زیادی دام و طیور به‌عنوان قربانی یا نذر در محل کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها، تکایا، منازل و معابر عمومی ذبح می‌شوند در همین راستای تأمین سلامت هیأت‌های عزاداری در مساجد و تکایا، نظارت‌های گروه‌های بهداشت محیط و دامپزشکی بر توزیع مواد غذایی سالم و ذبح بهداشتی دام‌ها با حضور بازرسان در ایام محرم و صفر تشدید می‌شود.

تشدید این نظارت‌ها بدان جهت است که هیأت‌های مردمی در ماه‌های محرم و صفر بخش مهمی از بازوهای اجرایی برگزاری مراسم عزاداری هستند که در این میان تهیه مواد غذایی و پخش آن به‌عنوان نذری بخشی از فرایند عزاداری است که نظارت بر سلامتی آن موضوع مهمی است.

این در حالی است که کشتار دام و طیور در هر جایی غیر از کشتارگاه‌های صنعتی و تحت نظارت دامپزشکی می‌تواند مخاطرات زیادی را از ابتلا به بیماری‌های مشترک و خطرناک مانند تب کریمه - کنگو، بروسلوز، سل، شاربن یا سیاه‌زخم، و... تا در مواردی، فوت افراد بیمار را به دنبال داشته باشد.

پیشگیری از انتقال بیماری و حفظ سلامت عزاداران در ایام محرم در دستور کار است

غلامرضا سرگزی، مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به توصیه‌های بهداشتی هیأت‌های حسینی به‌منظور پیشگیری از انتقال بیماری و ارتقای سطح بهداشت عمومی و حفظ سلامت عزاداران در ایام محرم بیان کرد: هیأت‌های عزاداری برای ذبح دام‌های خود به کشتارگاه‌های مجاز مراجعه کرده و پس از ذبح دام، در راستای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال (۴ درجه سانتی‌گراد) نگهداری شود.

وی افزود: دم ذبح و سربری دام در معابر و خیابان‌ها و در مسیر تردد هیأت‌های عزاداری و انتقال این دام‌ها به محل‌های تعیین شده برای ذبح، به‌منظور جلوگیری از آلودگی سطح معابر و البسه عزاداران به ترشحات و خون دام‌ها باید موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: در صورت نیاز به ذبح دام سبک در خارج از کشتارگاه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، دام در محلی کشتار شود که خونابه وارد فاضلاب شده و محل ذبح شستشو شود و ترجیحاً با محل ذبح با مواد ضدعفونی‌کننده (وایتکس رقیق شده) اقدام و از ذبح دام سنگین در معابر خودداری شود.

وی ادامه داد: ذابحین برای ذبح دام در خارج از کشتارگاه، نسبت به رعایت نکات بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظتی مناسب از جمله چکمه، لباس کار، دستکش، عینک و ماسک اقدام کنند.

سرگزی اذعان کرد: ضایعات حاصل از کشتار پس از جمع‌آوری در کیسه‌های زباله مناسب و غیر قابل نشت قرار داده شده و در زباله‌دان انداخته شود.

وی ضمن توصیه به شهروندان گفت: خون جزء نجاسات است و به عموم مردم توصیه می‌شود از تماس مستقیم با خون دام که می‌تواند منشأ بیماری‌هایی از جمله تب کریمه کنگو، سایر عفونت‌های میکروبی باشد، جدا خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار کرد: از مصرف لاشه‌ها و اندام‌هایی که رنگ و شکل طبیعی (قرمز روشن) ندارند (رنگ تیره و یا زائده‌های اضافی) جداً خودداری کرده و حتماً با کارشناسان دامپزشکی مشورت کنند.

وی افزود: برای تهیه شیر نذری اولویت استفاده از شیر پاستوریزه است و در غیر این صورت شیر از دامداری‌های تحت پوشش دامپزشکی تهیه و حتماً به مدت ۲۰ دقیقه آن را حرارت دهند و در طی این زمان بعد از ۱۵ دقیقه حرارت، در حین جوشاندن به مدت پنج دقیقه مرتب هم زده شود، سپس نسبت به توزیع آن اقدام شود.

سرگزی تصریح کرد: هیأت‌هایی که نسبت به استفاده از شتر و اسب در مراسم تعزیه اقدام می‌کنند جهت تأیید سلامت دام‌ها با ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها، درمانگاه‌های دامپزشکی هماهنگی کنند.

وی گفت: پرسنل دامپزشکی اعم از دامپزشک، کارشناسان دامپزشکی، ناظران شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب اکیپ‌های بازرسی در استان و ادارات تابعه برای بازرسی بهداشتی و نظارت شرعی و آموزش و مشاوره به شهروندان آمادگی همکاری دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و شماره ۱۵۱۲ برای ارتباط با همشهریان به‌منظور انجام بازرسی‌های بهداشتی و شرعی و تأیید سلامت لاشه و آلایش و ارائه مشاوره فعال هستند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark