کد مطلب: 62669
 
شیر مادر بهترین منبع غذایی برای نوزاد است؛
راز پنهان تغذیه با شیر مادر
بهترین منبع غذایی برای نوزادان شیر مادر است که باعث حفظ سلامت نوزادان می‌شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۴
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، در بدو تولد اولین آغوشی که با آن مواجه می‌شویم آغوش مادر است از ابتدای طفولیت با مهر و محبت مادر، بزرگ می‌شویم و رشد می‌یابیم ارتباط مادر با نوزاد در حفظ سلامت و تأمین امنیت نوزاد نقشی بسیار پررنگ دارد، دوران شیردهی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دوره‌های رشد و تکامل نوزاد است این یک هدیه و موهبت الهی است که خداوند به انسان‌ها عطا کرده است.

در دین مبین اسلام نیز به اهمیت شیردهی توسط مادران اشاره شده است امام علی علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند: «برای طفل شیرخوار هیچ شیری مبارک‌تر از شیر مادرش نیست» در این دوره از زندگی باید به تغذیه و شیوه تغذیه نوزادان توجه ویژه داشت در صورت سهل‌انگاری و بی‌توجهی به این امر آسیب‌های مختلفی در آینده برای فرزندان را به دنبال دارد.

پیامبر صلی‌الله می‌فرمایند: «بیدارشدن مادر و شیردادن او در شب ثواب و اجر دارد و برای هر جرعه شیری که می‌دهد، پاداش او معادل است با آنکه هفتاد بنده را در راه خدا آزادکرده است، خداوند متعال روزی کودک را به‌تناسب نیاز هر روز وی، روزی متناسب آن روز او را مقرر فرموده است.» این روایت اهمیت و لزوم تغذیه نوزاد با شیر مادر را عنوان می‌کند.

در ارتباط بااهمیت شیر مادران سازمان بهداشت جهانی WHO توصیه می‌کند که همه نوزادان تا ۶ ماه اول زندگی باید با شیر مادر تغذیه شوند، این سازمان شیر مادر را مقوی‌ترین و بهترین منبع غذایی می‌داند که باعث تأمین امنیت غذایی و انرژی زیاد به نوزاد نیز می‌شود.

شیر مادر تمام نیازهای نوزاد را برطرف می‌کند
ملیحه خسروشاهی، کارشناس شیردهی مرکز بهداشت زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در قرآن به شیر مادر سفارش و تأکید و در سوره بقره، لقمان، نسا و احقاف به آن اشاره شده است و شیردهی را مانند جهاد در راه خدا معرفی کردند، شیر مادر بهترین منبع پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و املاح معدنی برای نوزاد است و تا زمانی که نوزاد نیاز به غذای کمکی نداشته باشد می‌تواند تمام نیازهای نوزاد را تأمین کند.

وی ادامه داد: نوزادانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر هستند شیر مادر از بیماری‌هایی مانند؛ ذات‌الریه، آنفولانزا، آلرژی، عفونت گوش میانی، اسهال، دیابت، عفونت معده، بیماری‌های التهابی روده، بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند.

کارشناس شیردهی مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: شیر مادر سرشار از آنتی‌بادی‌های فراوانی است که نوزاد را در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند و باعث سلامت دندان‌ها می‌شود کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند دندان‌های سالم‌تری خواهند داشت مکیدن سینه علاوه بر تقویت لثه‌های نوزاد به تقویت دندان‌ها نیز کمک می‌کند.

وی اذعان کرد: کودک با مکیدن شیر از عواطف مادر برخوردار می‌شود و از لحاظ روان‌شناختی در آینده کودک سالم‌تری است، کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند در آینده خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند؛ کلسترول، فشارخون، افزایش وزن، اگزما و... برای آنها کاهش می‌یابد.

شیر مادران باعث افزایش بهره هوشی می‌شود
وی افزود: همچنین فواید دیگر شیر مادر افزایش هوش نوزاد می‌شود در مطالعاتی که انجام شده کودکانی که با شیر مادر تغذیه داشتند در آزمون نمره بالاتری را کسب کردند.

خسروشاهی تشریح کرد: برخی از مادران این تصور را دارند که شیرشان کم است و کودک سیر نمی‌شود؛ بنابراین فوراً تغذیه با شیر مصنوعی را شروع می‌کنند این در صورتی است که اگر کودک وزن‌گیری خوبی داشته باشد؛ حدود ۱۱۳ گرم هر هفته تا اوایل چهارماهگی افزایش وزن داشته باشد، دفع ادرار و مدفوع نیز به‌خوبی صورت گیرد نیازی به شروع شیر کمکی ندارد.

وی اظهار کرد: برخی از مادران علاقه دارند که نوزاد چاق شود؛ ازاین‌رو به‌صورت خودسرانه مصرف شیرخشک را شروع می‌کنند غافل از اینکه عوارض چاقی در بزرگسالی برای آن‌ها جبران‌ناپذیر خواهد بود.

کارشناس شیردهی مرکز بهداشت زاهدان خاطرنشان کرد: مادران شاغل همیشه نگران زمانی هستند که در خانه حضور ندارند و فرزندشان سیر نمی‌شود و گرسنه می‌ماند به همین دلیل پرستار کودک باید از شیرخشک استفاده کند؛ اما اگر مادر توسط یک مشاور شیردهی آموزش ببیند می‌تواند خیلی خوب دوشیدن شیر را یاد بگیرد و برای مدت زمانی که حضور ندارد شیر دوشیده به‌وسیله قاشق یا کابل انجام شود، شیر مادر در یخچال و فریزر برای مدت‌زمان طولانی قابل نگهداری است.

وی گفت: از لحاظ علمی ثابت نشده است که فاصله کم در فرزندآوری بر میزان شیر مادر تأثیرگذار است؛ ولی مادران باید در دوران بارداری تغذیه مناسب داشته باشند و از مکمل‌های تقویتی استفاده شود مثل اسیدفولیک، قرص آهن و مولتی‌ویتامین باید به‌درستی استفاده شود تا دچار کمبود ذخایر مولتی‌ویتامین و آهن نشوند با رعایت این موارد هیچ مشکلی در شیردهی ایجاد نمی‌شود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark