کد مطلب: 61207
 
آسیب های اجتماعی بزرگترین چالش کلان شهر زاهدان؛
معتادین متجاهر تراژدی تکراری غم انگیز/ ۱۷۰۰ معتاد متجاهر در مراکز بهزیستی درمان هستند
معتادان متجاهر در دهه های گذشته مجرم شناخته شده اما با گذشت زمان اعلام شد که معتادان متجاهر بیمار هستند و نیاز به کمک و درمان دارند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۹
 
به گزارش زاهدنیوز، اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری است.

متجاهر کسی است که کاری را آشکارا انجام دهد و معتاد متجاهر هم به معتادی گفته می شود که به صورت آشکارا مواد مخدر مصرف می کند، این دسته از معتادان با وجود بسترهای لازم برای درمان و حتی حمایت‌های خانواده و دولت حاضر به ترک کردن اعتیاد خود نیستند.

معتادان متجاهر در دهه های گذشته مجرم شناخته می شدند و براساس قانون با این افراد برخورد می شد اما با گذشت زمان و افزایش اطلاعات پزشکی و درمانی در این حوزه، اعلام شد که معتادان متجاهر بیمار هستند و نیاز به کمک و درمان دارند.

وجود این افراد بر هویت شهر و فرآیند زیستی شهر اثرگذار است و زمانی که موضوع با امنیت ارتباط پیدا می‌کند، اهمیت بیشتری می‌یابد.

وجود معتادین متجاهر یکی از عوامل مهم و جدی نقض‌کننده امنیت در شهر است و واقعیت این است که اعتیاد همراه با تجاهر شکل به‌شدت پیچیده‌ای از اعتیاد و مسائل مربوط به آن است و کار در این حوزه نیازمند تلاش‌های مؤثرتری است.

جولان معتادان در پارک‌های سطح کلان شهر زاهدان گلایه‌مندی مردم این شهر را به همراه داشته و خواستار پیگیری جدی توسط متولیان مربوطه هستند.


صحبت شهروندان زاهدانی نشانه از آن است که حضور معتادان متجاهر و مصرف مواد مخدر در مکان‌های عمومی و پارک‌های سطح شهر سبب نگرانی مردم شده و بی‌توجهی به این وضعیت زیبنده این شهر فرهنگی نیست.


در این راستا یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: معتادان ساعت‌ها بدون هیچ گونه ترس و واهمه‌ای چند نفره دور هم در پارک‌ها جمع و مواد مخدر مصرف می‌کنند، دستگاه‌های مربوطه وظیفه دارند برای ساماندهی این افراد اقدامی جدی انجام دهند.

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار ما گفت:حضور این معتادان در سطح شهر فقط الگویی بسیار بد برای جوانان و نوجوانان ما است.


وی ادامه داد: در بسیاری از موارد مقابل مدارس در گوشه و کنار خیابان‌ها جلوی چشم عامه مردم، معتادان در حال مواد کشیدن هستند، بارها وقتی فرزندم را به پارک می برم، این صحنه‌ها را مشاهده می کنیم نگران و مضطرب می‌شویم، وسایل کشیدن مواد خود را در همان محل رها و موجب آلودگی محیط و ترس کودکان می شود.


۱۳۰۰ از معتادین متجاهر در سال گذشته درمان شدند

طاهره میرشکار، رئیس اداره بهزیستی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: با دستور قضایی معتاد متجاهر کارتن خواب دستگیری اش انجام می شود بعد از اقدامات اولیه در خصوص غربالگری این افراد برای درمان به مراکز اجباری ترک اعتیاد مثل تله سیاه و سایر مراکز در زاهدان اعزام می شوند.

وی افزود: اقدامات اولیه برای تشکیل پرونده پزشکی این افراد صورت و خدماتی که باید ارائه شود، مدت طولانی این افراد برای تحت درمان در مراکز ماده ۱۶ قرار می گیرند.

میرشکار تصریح کرد: معتادین متجاهر با مشکلات زیادی رو به رو هستند که پاسخ به نیاز این افراد در فرآیند بهبودی، نیازمند طیف زیادی از خدمات مجزا و حمایتی هستند که باید توسط ارگان ها و سازمان های مختلف فراهم شود.

رئیس اداره بهزیستی زاهدان با اشاره به اینکه دستگاه هایی در امر درمان معتادین کمک کننده هستند، گفت: شهرداری وظیفه جمع آوری،غربالگری توسط تیمی از سازمان بهزیستی انجام و مرکز بهداشت همکاری دارند، ثبت احوال و افرادی که متاهل و دارای هویت هستند تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند.

وی افزود: سازمان فنی و حرفه ای و اداره کار در بهبود و درمان معتادین متجاهر نقش دارند.

میرشکار تصریح کرد: برای توانمند سازی و مراقبت های پس از خروج این افراد از چرخه درمان باید در جهت اشتغال و کسب مهارت اقداماتی انجام شود.

وی ادامه داد: درصورتی که این افراد مهارتی کسب کنند بعد از بهبودی و سیر درمان در جهت وام های خود اشتغالی و معرفی به کار فرما میتوانند کمک کننده باشند که این افراد پس از خروج از چرخه درمان باید رصد شوند تا کمتر دچار لغزش شوند.

میرشکار تصریح کرد: سازمان بهزیستی دوره ها و کلاس های روانشناسی مددکاری برای افراد معتاد برگزار می کند، واحد مددکاری مراکز ماده ۱۶با خانواده ها جهت جذب معتادین ارتباط می گیرد.

وی گفت: در سال گذشته هزار و ۳۰۰ نفر از این معتادین متجاهر درمان شدند و امسال ۴۰۰ نفر در مراکز اجباری ماده ۱۶ تحت درمان هستند.

افزایش ظرفیت کمپ های ماده ۱۶ در استان

میرشکار با اشاره به افزایش ظرفیت در استان ادامه داد: افزایش ظرفیت کمپ های ماده ۱۶ به ۷۸۰ نفر رسیده که طی دوسال گذشته از۱۵۰ نفر افزایش ظرفیت داشتیم.

این مقام مسئول بیان کرد: جمع آوری این افراد با کمک شهرداری و نیروی انتظامی انجام می شود از ابتدای سال جاری ۴۰۰ نفر در مراکز ماده ۱۶ تحت درمان قرار گرفتند این افراد نیازمند کسب مهارت های فنی و حرفه ای و ورود به جامعه و اشتغال هستند تا بتوانیم اقداماتی در راستای خدمات پس از خروج این افراد انجام می دهیم.

وی افزود: تعداد ۴ مرکز ماده ۱۶ویژه آقایان و با ۲مرکز تبصره ۲ بانوان در زاهدان مشغول به کار هستند، درراستای ایجاد مرکز ماده ۱۶ بانوان نیزاقداماتی توسط ستاد شورای موادمخدر صورت گرفته است.

میرشکار در پایان گفت: ضمن اینکه کلیه اقدامات فوق با نظارت وهماهنگی شورای مواد مخدر انجام می شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark