کد مطلب: 35150
 
بازسازی و توجه به بافت‌فرسوده در زاهدان نباید یک نگاه عمرانی صرف باشد
کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: توجه و بازسازی به بافت فرسوده در زاهدان نباید یک نگاه عمرانی صرف باشد بلکه توجه به رویکرد اجتماعی و فرهنگی نیز در آن دخیل است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۰
بازسازی و توجه به بافت‌فرسوده در زاهدان نباید یک نگاه عمرانی صرف باشد
 
به گزارش زاهدانه به نقل از ایسنا؛علیرضا زاهدی افزود: هم‌اکنون شهر زاهدان دارای 2300 هکتار بافت فرسوده است که توجه به آن مستلزم یک برنامه‌ریزی قوی و منسجم در قالب طرح جامع شهری است.

 
وی گفت: منطقه بابایان، شیرآباد، سعدی، چهارراه رسولی، امام‌خمینی شرقی و خیابان مصطفی‌خمینی و حتی بازار نیز در بافت فرسوده شهر قرار گرفته‌اند.

 
زاهدی تصریح‌کرد: در بافت‌های قدیمی شهر مردم بدون توجه به قوانین شهرسازی و شهرداری ایجاد به ساخت واحدهای غیرمجاز و بدون نظارت شهرداری کرده‌اند که این مشکلاتی را برای کاربری‌های شهری ایجاد کرده است.

 
به گفته وی احداث بناهای خشت و گلی و فاقد استانداردهای روز موجب شده که در این مناطق مردم از حوادثی چون طوفان، سیل و زلزله در امان نباشند و با کوچکترین اتفاقی خسارات زیادی را متحمل شوند.

 
زاهدی خاطر نشان کرد: افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند معمولا با هم یک رابطه قومی و محلی دارند و مسئولان شهرداری را در اجرای اهداف بازسازی و مرمت این بناها دچار مشکل کرده‌اند.

 
وی بیان کرد: برای بازسازی این بافت‌ها بخصوص در زاهدان باید به دو بعد عمرانی و جامعه‌شناختی توجه شود به گونه‌ای که اول باید ذهن مردم در این رابطه آگاه شود و بدون اینکه این افراد به شکل گسترده از محل جدا شوند و غرابت فرهنگی از بین برود دولت با دادن تسهیلات به آنها بازسازی و مرمت بافت فرسوده را به خود آنها واگذار کند.

 
زاهدای افزود: مشارکت عمومی مردم در این میان با شهرداری و مسکن و شهرسازی و شورای شهر نقش عمده‌ای دارد.

 
وی گفت: مردم باید توجه و آگاهی داشته باشند که ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراستاندارد می‌تواند زمینه‌ساز خسارات جبران ناپذیری شود، پس توجه به این مسئله و آگاهی در این زمینه نه تنها مانع از بروز چنین مشکلاتی می‌شود بلکه مسئولان برنامه‌ریزی شهری را برای ایجاد فرآیند زیباسازی سیمای شهر نیز کمک خواهد کرد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark