کد مطلب: 48346
 
پرفسور پور احمد:
زاهدان باید بعنوان قطب دفاعی و اقتصادی کشور شناخته شود
پرفسور پور احمد با بیان اینکه زاهدان تاکنون دچار بی توجهی بوده است، افزود: باید برای توسعه همه با هم همکاری کنند و برنامه ریزی مناسبی داشته باشند، زاهدان را فقط یک منطقه شهری نبینند بلکه زاهدان باید بعنوان قطب دفاعی و اقتصادی کشور دیده شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۷
 
به گزارش زاهدانه، پرفسور احمد پور احمد یکی از اساتید نمونه دانشگاه تهران است که دارای دکتری جغرافیا با تخصص برنامه ریزی شهری می باشد که در سفر خود به استان سیستان وبلوچستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان ویژگی های یک شهر اسلامی را از زاوایای مختلف مورد بررسی قرار داد.
وی در خصوص راه های توسعه و پیشرفت استان به خبرنگار ما راهکارهایی را پیشنها کرد که در ادامه این مطلب می خوانید.
شهر و شهرنشینی، امروزه از مهمترین موضوعات اجتماعی است که می تواند عناصر فرهنگی و کلیه فرایند های ناشی از تاثیر انسان و محیط پیرامون او را دستخوش تغییر و تحول قرار دهد از همین رو شهر اسلامی شهری آباد، سر سبز و دارای امنیت است که مردم آن باهم رفتار برادرانه و انسانی داشته و عدالت در آن حاکم باشد.

زاهدان معماری و طراحی مناسب شهری ندارد

دکتر پور احمد در خصوص اهمیت شهرستان زاهدان به خبرنگار ما گفت: زاهدان به لحاظ بالقوه واقعا یکی از قطب های مهم کشور بشمار می آید زیرا موقعیتی هایی همچون همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان دارد که می تواند در توسعه شهری از این مهم بهره مند شود اما وقتی از بالا به این شهر نگاه می شود متاسفانه اولین چیز خشکی و کمبود فضای سبز است که در آن به چشم می خورد.
وی با اشاره به اینکه این شهرستان از لحاظ بالقوه ویژگی های بالایی دارد، بیان داشت: در واقع از لحاظ بالفعلی زاهدان معماری و طراحی مناسبی ندارد و آن چه که باعث می شود مردم به این نقطه از کشور بیایند صرفا رفتار و برخورد خونگرم مردمانش است.

زاهدان باید بعنوان قطب دفاعی و اقتصادی کشور دیده شود

پرفسور پوراحمد برای توسعه این شهر افزود: باید شرایطی در زاهدان فراهم شود که مسئولین همه اولویت اول خود را توسعه شهر قرار دهند، آن وقت در قالب تدوین برنامه های CBS و برنامه های استراتژی شهر با بهره گیری از مردم و ایجاد شبکه اجتماعی گسترده که از نظریات مردم در آن نیز استفاده می شود یک برنامه ریزی مناسبی را تدوین کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه زاهدان تاکنون دچار بی توجهی بوده است، افزود: باید برای توسعه همه با هم همکاری کند و برنامه ریزی مناسبی داشته باشند و زاهدان را فقط یک منطقه شهری نبینند بلکه زاهدان باید بعنوان قطب دفاعی و اقتصادی کشور دیده شود و برنامه های آن نیز باید در قالب اهداف ملی باشد که اجرای این مهم جدیت و پای کار بودن همه مسئولین و مردم را می طلبد تا اسن شهرستان نیز رشد و توسعه پیدا کند.

توان مسئولین این استان صرف مسائل امنیتی، دفاعی، مرزی و مبارزه با قاچاق می شود

پرفسور در ادامه حل مشکلات زاهدان را در گرو یک برنامه ریزی بلند مدت، پایه دار و با ثبات عنوان کرد و گفت: تشکیلات، انسجام و امکانات نیز راهکارهایی است که در این راستا کمک شایانی به رفع مشکلات می کند البته باید در تمامی آنها مردم حضور پررنگی داشته باشند زیرا بخشی از توان مسئولین این استان بعلت مسائل امنیتی، دفاعی، مرزی، قاچاق و غیره صرف جاهای دیگری می شود که این خود باعث توجه اندک به مسائل داخلی شهرستان است.

ایجاد شبکه اقتصادی در کل استان

از آنجایی که از هشت منطقه آزاد در درون کشور 2 منطقه به سیستان وبلوچستان اختصاص دارد باید گفت وجود چنین مناطقی می تواند نقش بسیار پررنگی در رشد و پیشرفت استان در عرصه های مختلف داشته باشد. منطقه آزاد چابهارکه دو دهه از شکوفایی آن گذشته و منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان که به تازگی به تصویب رسید.

در این خصوص پرفسور پور احمد اظهار کرد: باید یک شبکه اقتصادی در کل استان بوجود بیاید که تمام مناطق اداری، الکترونیکی و اقتصادی در آنجا با هم مرتبط باشند، اگر این شبکه به وجود آید همه سود خواهند برد.
وی ادامه داد: در راه اندازی این شبکه دولت نقش اصلی را خواهد داشت زیرا اگر پوشش، ساختار و تشکیلات این شبکه را بوجود بیاورد و موتور سرمایه گذاری در آن مردم باشند افراد سرمایه خود را به جای اینکه در سایر استانها به کار بگیرند در درون این استان سرمایه گذاری می کنند البته مشروط بر اینکه حفظ سرمایه آنها تضمین شود و مشکلی برای سرمایه آنها پیش نیاید از همین رو اگرجاذبه های کافی برای سرمایه گذاری مردم فراهم شود همه به سمت سرمایه گذاری در این استان روی خواهند آورد.

اگر زیرساخت و سرمایه گذاری در سیستان فراهم باشد شکوفایی حاصل می شود


وی تصریح کرد: برای توسعه، آبادانی و رشد سیستان وبلوچستان باید استان را یکپارچه دید اگر فقط یک نقطه را مد نظر قرار داد توسعه ای در کار نخواهد بود (یعنی فقط سیستان یا چابهار مدنظر نباشد همه استان رشد پیدا کند) باید از پتانسیل و موقعیت این دو منطقه آزاد استفاده کرد و با استفاده از شبکه تمام فعالیت های اقتصادی استان را به هم متصل کرد تا مردم وارد این شبکه شوند و سرمایه گذاری کنند.
پرفسور پور احمد اولین گام برای آبادانی سیستان را ایجاد زیر ساخت های مناسب همچون راه، گاز، تلفن، برق، شبکه الکترونیکی و غیره عنوان کرد و گفت: این منطقه بعنوان یک منطقه آزاد ویژه باید انعطاف زیادی نشان دهد از همین رو باید شرایط را آنقدر آزاد و جذاب فراهم کرد که همه به سمت سرمایه گذاری بیایند زیرا اگر زیرساخت و سرمایه گذاری فراهم شود خود به خود امنیت ایجاد می کند و سیستان هم شکوفا خواهد شد.

گزارش: نجمه خسروپرست
منبع(جوان)
Share/Save/Bookmark