کد مطلب: 60588
 
سیل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان خسارت زد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی و سیل اخیر ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف نظیر راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری این استان خسارت وارد کرده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۲
 
به گزارش زاهدنیوز؛ علیرضا شهرکی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از هشت دی ماه تاکنون شاهد سه مرحله بارش شدید در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان بودیم که بیشترین آن با ۳۳۴ میلی متر در کنارک گزارش شد.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد خسارت وارده این مدت به شبکه راه و در حوزه فعالیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: همچنین بعد از راههای ارتباطی بخش کشاورزی و زیربناهای شهری بیشترین خسارت را در این مدت از سیل و بارندگی در استان متحمل شدند.

شهرکی افزود: با پیگیری های انجام شده برخی از اعتبارات خسارت سیل به استان ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار بوده که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریای آن نمودی رنگارنگ به این استان بخشیده است.
موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک توفان شن تبدیل و خشکسالی دامنگیر مردم شده است.
مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.
از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب استان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته است که در شرایط توفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد، توفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شوند و از نمونه‌های آن می‌توان به توفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردد و تنها امداد الهی بود که مسیر آن تغییر کرد.
زلزله از دیگر بلایای طبیعی این استان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.

گستردگی استان و بروز بحران های مختلف موجب شده تا در یک زمان در شمال استان ستاد خشکسالی و در جنوب ستاد سیل تشکیل شود.
Share/Save/Bookmark