کد مطلب: 46160
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت:
سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه صنعتی و معدنی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: با تکمیل و اجرای پروژه های بزرگ صنعتی و معدنی در استان و برنامه ریزی عملیاتی در این بخش سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه صنعتی و معدنی قرار گرفته است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۸
 
به گزارش زاهدانه به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت،معدن وتجارت، نادر میرشکار ضمن تبریک دهم تیرماه روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت : این استان در سطح کشور در گروه استانهایی است که در زمینه ی صنعت هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده اما قطعا دلایل مختلف در این زمینه نقش داشته اند اما توجه ویژه به بخش صنعت با توجه به پتانسیل های استان و منابع معدنی ، شیلاتی ، خرما ، صنعت کشتی سازی ، سیمان ، فولاد و پتروشیمی چهره استان را به استانی صنعتی تغییر خواهد داد و طرح های مهمی نیز در استان از جمله مس ، پروفیل فولادی ، آنتیموان ، سردخانه ، پودر لباسشویی با جمع سرمایه گذاری کامل طرح ها 16 میلیارد ریال و اشتغال 589 نفر به بهره برداری خواهد رسید.
وی تصریح کرد: منابع دریایی، شیلات، صنعت کشتی، شناور و لنج سازی جنوب استان وکارخانجات متعدد تن ماهی در جنوب استان از دیگر امکانات توسعه صنعتی است که می تواند زمینه ساز ایجاد صنایع شیمیایی و صنایع دریایی به شمار آید.
وی با بیان اینکه منابع معدنی از جمله قابلیت های توسعه صنعت است، عنوان کرد: بسیاری از معادن می توانند عملکرد فرامنطقه ای داشته و منبع خوبی جهت تولید مصالح ساختمانی نیز باشدکه این رشته صنعتی علاوه بر اشتغالزایی در افزایش درآمد منطقه تاثیر بسزایی دارد.
میرشکار وجود نخلستان های متعدد خرما، وجود باغهای پرورش موز و انبه، مجاورت با آبهای آزاد را از جمله مزیتهای نسبی و قابلیتهای منطقه جهت احداث کارخانجات صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی، باغداری عنوان کرد.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی استان افزود: تعداد کل واحدهای تولیدی استان در حال حاضر 1262 واحد می باشد که در بین 31 استان دارای رتبه 19 می باشیم که ازاین تعداد، 346 واحد غیر فعال می باشد.
وی از جمله دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی استان را فرسوده بودن ماشین آلات عنوان کرد و گفت: مشکل فروش محصولات تولیدی و مدیریتی از دیگر دلایلی است که اکثر واحدهای مذکور دارای اشتغال زیر 10 نفر می باشند ( از جمله صنایع غذایی مانند کیک و کلوچه و نایلون و نایلکس و...) و تعداد 899 واحد بصورت فعال و نیمه فعال مشغول به فعالیت می باشند.
وی در ادامه ابراز داشت : تعداد پروانه های بهره برداری صادر شده سال 93 را 36 پروانه با سرمایه 418میلیون و 982 هزار ریال و اشتغال 259 نفر می باشدکه نسبت به مشابه سال قبل 9 درصد رشد داشته است .
میرشکار در مورد فعالیت های اکتشافی صورت پذیرفته و در حال انجام در استان اعلام داشت : بستر فعالیت اکتشافی و نتایج اخذ شده سازمانهای تخصصی وابسته به دولت برای حضور در استان و سرمایه گذاری در امر اکتشاف را ترغیب نموده است .
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد : استراتژی اتخاذ شده در خصوص فعالیتهای اکتشافی ، نشان دهنده فراهم شدن زمینه مساعد جهت احداث صنایع معدنی بزرگ در استان و توسعه استان است ورویکرد ایجاد شده از سال 87 تا کنون و استمرار این مسیر در آینده می تواند نوید بخش توسعه استان باشد .
وی به اقدامات در حال انجام در بخش معدن استان اشاره کرد و بیان داشت : تجهیز معدن و کارخانه فرآوری مس چهل کوره در حال اجرا ( 100 میلیارد ریال ) ، مقدمات احداث کارخانه فرآوری آنتیموان در سفید آبه ( در مقیاس پایلوت – 200 میلیارد ریال ) ، مقدمات احداث کارخانه فرآوری طلا در بزمان ( 200 میلیارد ریال ) ، مقدمات احداث کارخانه فرآوری تیتانیوم در فنوج ( 150 میلیارد ریال ) از جمله اقداماتی است که در بخش معدن استان در حال انجام می باشد .
وی افزود: سهم نزدیک به 50 % صنایع معدنی استان از کل صنایع و سهم 100 % صنایع معدنی بزرگ استان نظیر کارخانجات سیمان از صنایع بزرگ استان نشان دهنده جایگاه معدن در رشد استان می باشد.
میرشکار در خصوص وضعیت ذخایر فلزی استان نیز بیان کرد: بخش ذخایر فلزی تا پایان سال 87 کمتر از 20 میلیون تن شناسایی شده است که این میزان در حال حاضر بالغ بر 250 میلیون تن می باشد که 1100 % رشد ( معادل 11 برابر کل ذخایر فلزی استان تا پایان سال 87 ) را نشان می دهد . ایـن ذخایر شامل : مس ، تیتانیوم ، آهن ، طلا ، منگنز ، نیکل و ... می باشد .
نادر میرشکار تصریح کرد : برخی کالاهایی که در استان تولید می شود از جمله سیمان ، انواع بیسکویت ، پودر لباسشویی ، نوشابه ، لوله پلی اتیلن ، کنسرو ماهی و سموم دفع آفات کشاورزی دارای کیفیت بالایی است و به کشورهای مختلف از جمله افغانستان ، پاکستان ، کشورهای حاشیه خلیج فارس ، آسیای میانه و کشورهای افریقایی نیز صادر می گردد و بر همین اساس در سال 93 کالاهایی تولیدی به ارزش بیش از 112 میلیون دلار صادر که نسبت به سال 92 رشد 49 درصدی داشته است .
وی به اقدامات و سیاست های کلی در خصوص بخش صنعت اشاره کرد و گفت: دستیابی به رشد مطلوب سرمایه گذاری صنعتی ،انتخاب فرایندهای صنعتی دانش محور ،افزایش توان رقابت پذیری ،افزایش بهره وری عوامل تولید بویژه نیروی کار و سرمایه ،ارتقا سطح فناوری صنایع و دستیابی به فناوری های پیشرفته و راهبردی ،بهره گیری از مزیت های نسبی موجود ،رشد مستمر صادرات کالا و خدمات صنعتی ،ایجاد خوشه های صنعتی از طریق تقویت صنایع کوچک و متوسط و پیوند آنها با صنایع بزرگ بمنظور هم افزایی صنعت و ارتقا توان رقابتی (خوشه صنایع شیلات چابهار) از جمله سیاستهای کلی در بخش صنعت استان به شمار می آید.
رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت به فرصتهای اشتغالزایی در بخش صنعت اشاره کرد و افزود:وجود ظرفیت های خالی تولید در واحدهای صنعتی موجود ،امکان توسعه واحدهای موجود ،تکمیل طرحهای نیمه تمام ،اجرای طرحهای جدید صنعتی ،راه اندازی مجدد واحدهای متوقف از جمله برنامه هایی است که پیگیری شده و موجبات ایجاد فرصتهای اشتغال را بوجود خواهد آورد.
وی گفت بر اساس همین سیاستها در سال گذشته 22 واحد صنعتی که به صورت تعطیل و نیمه تعطیل در آمده بودند مجدداً راه اندازی و تعداد 257 نفر مشغول به کار گردیدند.
نادر میرشکار به صادرات محصولات تولیدی استان اشاره کرد و افزود:سال گذشته انواع سیمان،پودر لباسشویی،بیسکویت،نوشابه،انواع لوله های پلیمر و پلی اتیلن،کنسرو ماهی،سموم دفع آفات کشاورزی که در واحدهای صنعتی استان تولید شده به ارزش بیش از 112 میلیون دلار به کشورهایی از جمله پاکستان،افغانستان،کشورهای حوزه خلیج فارس،عراق،جمهوری آذربایجان،برخی کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیای میانه صادر که این میزان صادرات نسبت به سال 92 رشد بیش از 40 درصدی را نشان می دهد.
وی به شرایط کنونی بخش صنعت در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور، حفظ و احیای واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ استان از دریافت مالیات مهمتر است و همه دست اندر کاران این بخش ها چه دولتی و چه خصوصی باید در این زمینه گام برداریم و اولویت ها را در توسعه استان غنی سیستان و بلوچستان مد نظر قرار دهیم و اجازه ندهیم که واحد تولیدی که اشتغال آفرین است بدلیل برخی بروکراسی ها و مشکلات به سمت تعطیلی برود.
رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در ادامه به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود : اقتصاد مقاومتی، شاخص و بنیان مستقیم اقتصادی محسوب می شود بنابراین به منظور مصون ماندن از شرایط دشوار و در عین حال تسهیل کننده امور، اهمیت بسزایی دارد.
نادر میرشکار گفت: نکته مهم این است که اقتصاد مقاومتی یک نقشه راه به شمار می آید و الزام های آن چنانچه به درستی شناسایی و اجرا شود، می تواند مسیر آینده و درازمدت اقتصاد استان وکشور و دستیابی به اهدافی که در زمینه های اقتصادی و دیگر موارد تعیین شده را فراهم کند.
وی افزود:اقتصاد مقاومتی حول سه محور تاکید خاص دارد، درون زا بودن، تاکید بر رقابت پذیری و درون نگری از موضوع های مطرح محسوب می شود و باید در عرصه رقابت جهانی فعالیت شود زیرا رقابت پذیری بیشتر، موفقیت بیشتری به دنبال خواهد داشت.
ایشان بهره وری و استفاده بهینه از منابع را از مهمترین مسائلی دانست که با توجه به محدویت منابع مطرح است و در عین حال توسعه ظرفیتهای تولید، حمایت همه جانبه از صادرات و خدمات، تشویق سرمایه گذاری خارجی، گسترش و تسهیل تولید و تجارت از وظایفی است به جهت تحقق آن مورد توجه قرار دارد.
میرشکار بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و قوانین و مقررات، بکارگیری فناوریهای روز، تبادل اطلاعات با مجامع علمی دنیا، شناخت بازارهای هدف و آموزش را به عنوان یکی از رویه های مهم در ارتقای بهره وری ذکر کرد.
وی تصریح کرد:گسترس خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساختهای مورد نیاز، تشویق سرمایه گذاری خارجی و تعامل اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها، برنامه ریزی و تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل دهی بازارهای خارجی و تنوع پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه بویژه کشورهای همسایه، استفاده از سازوکارهای مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات، بازنگری مقررات و رویه های مرتبط با فعالیت های صنعتی معدنی و تجاری، اصلاح شبکه های توزیع در جهت کاهش هزینه های مبادله و بازطراحی شیوه های نظارت بر توزیع از برنامه های اجرایی در جهت اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
وی افزود: ایجاد سرمایه گذاریهای بزرگ صنعتی در استان با استفاده از شرکت های دولتی و بخش خصوصی از جمله صنایع پتروشیمی،فولاد،لاستیک سازی و کارخانجات سیمان و پیگیری و ارائه چندین طرح بزرگ صنعتی از جمله سیم طوقه لاستیک در زاهدان با توجه به وجود بازارهای صادراتی مناسب،بتن سبگ گازی،صنایع تبدیلی خرما با توجه به تولید حدود 200 هزار تن انواع خرما در استان،الیاف شیشه در ایرانشهر با توجه به وجود معادن سیلیس در این شهرستان،مکمل های غذایی بتا کارتن در چابهار،استحصال منیزیم از آب در یا در چابهار همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی می باشد.
میرشکار ابراز داشت : بر همین اساس باید ظرفیت های موجود در استان در زمینه صنعتی،معدنی و تجاری را به حداکثر برسانیم و واحدهای صنعتی را از طریق منابع و تسهیلات موردنیاز فعال نماییم که در این خصوص با پیگیری و جذب اعتبارات قانون صیانت از تولید تا کنون مبلغ 39 میلیارد ریال با کارمزد 4 درصد از طریق انعقاد قرارداد با بانک های عامل پرداخت گردیده است.
وی افزود: در زمینه تامین منابع مالی تا کنون 700 میلیارد ریال و 26 میلیون یورو تسهیلات ارزی جهت تامین منابع مالی 14 طرح و واحد صنعتی پرداخت شده و 27 میلیون یورو تسهیلات ارزی نیز جهت 3 طرح صنعتی قوطی سازی ، پانل پلی اورتان ،و کاشی در مرحله انعقاد قرارداد می باشد.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گفت : وزارت صنعت،معدن و تجارت توجه ویژه به استان دارد و فرصت های سرمایه گذاری پیشنهادی جهت سرمایه گذاری در استان سیستان و بلوچستان را با مشوق هایی به دبیر کمیسیون اقتصاد ارائه نموده است.
میرشکار خاطرنشان کرد : خردایش،جدایش،پر عیار سازی و تولید شمش تیتانیوم-احداث کارخانه آنتیموآن در مقیاس صنعتی- الیاف بازالت-الیاف شیشه- تولید مکمل غذایی و رنگ طبیعی غذایی- تولید بتن سبک گازی-صنایع تبدیلی خرما-تولید سیمان- استیل کورد- استحصال املاح تبخیری منیزیم-صنایع پایین دستی پتروشیمی- فیلم های پلاستیکی-گونی و پالت سازی-تولید فرو سیلیکو منگنز-اجرای عملیات اکتشافی مس از جمله این پروژه های پیشنهادی است که سرمایه گذاری و اجرای آن به رونق و بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال در منطقه می تواند کمک شایانی نماید.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark