کد مطلب: 56379
 
مروری بر پروژه های نیمه تمام استانی؛
8سال چشم انتظاری برای احداث طولانی ترین پروژه ریلی کشور/وعده افتتاح بیمارستان تنفسی آلوده ترین شهرجهان یکساله شد
طرح های زیادی در سیستان وبلوچستان از سال های گذشته تاکنون به علت کمبود اعتبار ناتمام باقی مانده اند که افتتاح بیمارستان تنفسی آلوده ترین شهرجهان و تکمیل راه آهن چابهار از جمله آنها می باشد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳
 
به گزارش زاهدنیوز، پروژه ‌های نیمه تمام شبیه حرف‌های نیمه‌ تمام هستند، سرد و غمگین، انگار صدایی که نیمی از حنجر بیرون آمده و نیمی از آن خفه شده، همه جا هم هستند؛ هم حرف‌ها و هم کارهای نیمه تمام، برخی ازآنها کلنگ زنی شده و زخمش بر تن مانده و درصدی از آن انجام گرفته و بخشی نیز در حال اجرا و بخشی دیگر عملیات اجرایی آن متوقف شده است.
با این وجود فقدان زیرساخت های مناسب و عدم اتمام پروژه های نیمه تمام در پهناور ترین استان کشور باعث شده تا سیستان و بلوچستان علی رغم وسعتش در محرومیت به سر برد.
از چشم انتظاری 8 ساله بر احداث طولانی ترین پروژه ریلی کشور و یا عدم تکمیل پروژه های بزرگراه به مثل جاده زاهدان- زابل و راه های جنوب استان که گذر کنیم با عدم افتتاح بیمارستان تنفسی در زابل، احداث کارخانه تایر و کاشی، نیروگاه های سیکل ترکیبی برق، 46 پروژه نیمه تمام در میرجاوه و غیره مواجه می شویم که در نبود اعتبار کافی گرد و غبار فراموشی آنها را در بر گرفته است.
پروژه هایی که باید گفت برخی از این پروژه ها چنان مهم و استراتژیک می باشد که خاک خوردن آن ها، سخت باور می شود، اما حقیقت دارد.
آذر ماه 96 بود که حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ما مشکل عمده استان سیستان وبلوچستان به ویژه شهر زاهدان را بیکاری جوانان عنوان کرد و افزود: اشتغال باید اولویت اول دولت باشد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
وی دیگر مشکل شهروندان زاهدانی را آب آشامیدنی دانست و ادامه داد: 30 درصد شهر زاهدان فاقد لوله کشی است و آن خط انتقال آبی هم که از زابل به زاهدان می آمد به علت کمبود منابع مالی دولت یکسال است که تعطیل و غیرفعال شده است.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی حاشیه نشینی را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: بین 250 تا 300 هزار نفر در زاهدان حاشیه نشین داریم که وضعیت آنان بدتر از روستانشینان است؛ حاشیه نشینی معضل جدی کلان شهرها است که منجر به آسیب های اجتماعی جدی می شود.

احداث طولانی ترین پروژه ریلی کشور 8 ساله شد
پروژه راه آهن چابهار- زاهدان یکی از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور است که می‌تواند در صورت به سرانجام رسیدن پل ارتباطی میان کشورهای آسیای میانه با دریای آزاد از طریق ایران، تحولی شگرف برای توسعه ترانزیت و همچنین رشد و شکوفایی اقتصادی محرومترین استان کشور باشد؛ طرحی که در کنار همه این مزایا، از پیشرفت بسیار کندی برخوردار است .
این پروژه قرار بود محور توسعه استان های محروم و مرزی شرق کشور قرار گیرد اما هم اکنون بعد از گذشت ۸ سال از شروع عملیات عمرانی آن به کندی پیش می رود.
احداث این محور ریلی همچنین درآمدهای سرشاری از حمل بارهای ترانزیتی برای کشور به ارمغان خواهد آورد؛ چرا که محور ترانزیتی چابهار ـ سرخس تنها کریدور ترانزیتی است که دسترسی کشورهای آسیای مرکزی را به آبهای آزاد فراهم می کند و از این طریق می تواند حجم زیادی از بارهای ترانزیتی این کشورها که قطب تولید محصولات غله آسیا هستند را جذب خود کند.

تکمیل راه آهن چابهار زمینه ساز توسعه حمل ونقل، رونق ترانزیت کالا و تجارت
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار در خصوص این پروژه در گفت وگو با چهاربهاران اظهار کرد: راه‌آهن چابهار- زاهدان، بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت‌های تنها بندر اقیانوسی ایران می‌ شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می ‌کند.

مشکلات مالی عمده ترین موانع پیشرفت پروژه راه آهن
غلامرضا مجیدی افزود: تاکنون حدود چهار هزار میلیارد ریال در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس-مشهد هزینه شده است و برای تکمیل آن بیش از 42 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.
وی مشکلات مالی را از عمده ترین موانع پیشرفت پروژه راه آهن عنوان کرد و گفت: برای آزادسازی اراضی در طول مسیر، جابجایی تاسیسات و پرداخت حقوق کارگران نیاز به تامین بودجه است.

توسعه زیرساخت های حمل و نقل برای رونق اقتصادی از اولویت های ما است
فرماندار چابهار بیان کرد: براساس اعلام قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان مجری این پروژه چنانچه اعتبار لازم تخصیص پیدا کند تا پایان سال 1398 راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس مشهد تکمیل و بهره برداری می رسد.
وی گفت: توسعه زیرساخت های حمل و نقل برای رونق اقتصادی از اولویت های ما است و تا سال آینده بخشی از مسیر راه آهن چابهار- ایرانشهر آماده ریل گذاری می شود.
مجیدی خاطرنشان کرد: برای ساخت این خط آهن دو هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که هم اینک عملیات ساخت مرحله نخست این مسیر در حد فاصل چابهار تا ایرانشهر در چهار قطعه و به طول ۳۰۰ کیلومتر در حال اجراست.

شهرستان میرجاوه 46 پروژه نیمه تمام دارد
اسحاق ذورقی معاون فرماندار شهرستان میرجاوه در گفتگو با خبرنگار لادیز با اشاره به این مطلب که اولویت اختصاص اعتبار در سال 97با پروژه های نیمه تمام سال گذشته خواهد بود، اظهار کرد: در شهرستان میرجاوه 46 پروژه نیمه تمام وجود دارد که در صورت تخصیص اعتبارات کافی در سال جاری فرآیند تکمیل این پروژه ها نهایی خواهد شد.
وی با اشاره به این مطلب که تعدادی از پروژه ها گسترده نیازمند تخصیص اعتبار در چند سال متوالی است،افزود: پروژه های عمرانی در سالهای گذشته طبق برنامه پیشرفت داشته است.

دستگاه های اجرایی نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتری هستند
وی با بیان این موضوع که دستگاه های اجرایی شهرستان همچنان نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتری هستند،تصریح کرد: در سال جاری تلاش خواهیم کرد با امکانات و اعتبارات موجود حداکثر پیشرقت در پروژه های شهرستان را شاهد باشیم.
وی با اشاره به سیاست های دولت و همچنین رعایت الزامات قانون در توزیع اعتبارات عمرانی در سال ۹۷ اذعان کرد: مجموعا مبلغ ۳۰۱ میلیارد ریال توسط شورای برنامه ریزی توسعه استان برای شهرستان میرجاوه در نظر گرفته شده است که این اعتبارات از سه منبع اعتبارات استانی . ۲ درصد نفت و گاز و محل متوازن ملی تامین شده که جزئیات آن شامل: مبلغ ۲۷ هزار و ۳۹۴ میلیون ریال معادل ۹/۱ دهم درصد کل اعتبارات از محل اعتبارات سرمایه استانی، مبلغ ۷۹ هزارو ۴۷۹ میلیون ریال معادل۲۶/۴درصد از کل اعتبارات از محل ۲ درصد نفت و گاز و مبلغ ۱۹۴ هزارو ۷۰۵ میلیون ریال معادل ۶۴ درصد از کل اعتبارات از محل اعتبارات متوازن ملی در بین ۲۳ فصل و ۱۹۲ پروژه توزیع شد.

مسئولین ادارات در رابطه با حل مشکلات فرا روی مردم اهتمام جدی بورزند
وی تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی را به عنوان یکی از اولویت های اجرایی شهرستان میرجاوه برشمرد و خاطر نشان کرد: پرونده پروژه های نیمه تمام، به ویژه آن دسته از طرح هایی که طولانی شدن زمان اجرای آنها سبب نارضایتی شهروندان شده است، باید در کوتاه ترین زمان ممکن بسته شود.
معاون فرماندار شهرستان میرجاوه تاکید کرد: باید مسئولین ادارات در رابطه با حل مشکلات فرا روی مردم اهتمام جدی بورزند و ادارات خدماتی از جمله اداره برق و آب و فاضلاب شهری در جهت رفع مشکلات تلاش کنند.
معاونت فرمانداری خطاب به مديران و رؤسای ادارات شهرستان میرجاوه گفت: مسئولين در اجراي پروژه های خود جديت را سر لوحه کارهای خود قرار داده وبا تدبير و برنامه ريزی مناسب ضمن جذب به موقوع اعتبارات، اولويت كاری خود را در اتمام پروژه های نيمه تمام قرارداده و سپس با اولويت بندی و نياز سنجی ،پروژه هايی كه جنبه عمومی و نياز منطقه هستند درشهرستان عملياتی كنند.

یک سال از وعده افتتاح بیمارستان تنفسی زابل گذشت
خشکسالی های اخیر سبب بروز پدیده ریزگردها و در کنار آن تبدیل طوفان های ۱۲۰ روزه به ۱۸۰ روز شده و این موضوع شمار بیماران ریوی را در منطقه به شدت افزایش داده است.
در همین راستا قرار بود مرداد سال قبل بیمارستان تنفسی زابل افتتاح شود اما پس از گذشت قریب یک سال، خبری از تکمیل و افتتاح آن نیست تا سلامت مردم سیستان بدون دغدغه تضمین شود.
با توجه به شرایط ویژه سیستان مردم منطقه انتظار دارند بیمارستان تنفسی زابل زودتر افتتاح شود تا بیماران پنج شهرستان منطقه از خدمات آن بهره مند شوند.
گفته می شود این بیمارستان ۶۴ تختخوابی تنفسی از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که مجوز ساخت آن سال ۹۱ صادر و در سال ۹۳ عملیات ساخت آن آغاز شده است.

وعده ای که محقق نشد
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی زابل سال گذشته در گفتگو با خبرنگار اوشیدا ابراز کرده بود: بیمارستان تخصصی تنفسی زابل تا مرداد سال ۱۳۹۶ افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.
علی اکبر نصیری ادامه داده بود: ساخت این بیمارستان به طور جدی یک سال و نیم به طول انجامیده همچنین بخش های دیگر آن نیز در حال تکمیل است که با تکمیل و خرید تجهیزات لازم تا پایان مرداد ماه امسال (۱۳۹۶) به بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه مشغول خرید و تهیه تجهیزات لازم این بیمارستان و تأمین نیروی انسانی و پزشک آن هستیم، اظهار کرده بود: با توجه به این که منطقه سیستان کانون بیماری های سل در منطقه شناخته می شود نیاز به چنین بیمارستانی ضروری به نظر می رسید و این امر در دستور کار قرار گرفت.
نصیری خاطرنشان کرده بود: تا تکمیل شدن این طرح و تجهیز و راه اندازی آن به هفت تا هشت میلیارد تومان دیگر نیاز است تا بیمارستان برای افتتاح و بهره برداری آماده شود.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark
 
{DOC_FEEDBACK_FORM}