کد مطلب: 49225
 
فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان خبر داد:
سیستان وبلوچستان رتبه نخست تخلفات سرعت غیر مجاز در جاده های کشور را دارد
فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان با اشاره به اهمیت دادن به فرهنگ رانندگی در استان گفت: بر اساس آمارهای ارسالی از سوی سازمان حمل و نقل پایانه های کشور در سه ماهه گذشته امسال سیستان و بلوچستان رتبه نخست تخلفات در سرعت غیر مجاز را بخود اختصاص داده است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۱
 
به گزارش زاهدانه، دومین استان پهناور کشور علی رغم وسعت و پراکندگی بسیار زیادی که دارد همواره معضلات و کمبودهایی از لحاظ زیرساخت های جاده ای داشته بگونه ای که در اکثر موارد این کمبودها منجر به وقوع حوادث دلخراشی برای مسافران و شهروندانی که در جاده های مواصلاتی آن در حال تردد هستند، در پی داشته است.
سیستان وبلوچستان، استانی که دارای کیلومترها مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان بوده که استفاده از این ظرفیت علی رغم مبادلات تجاری و اقتصادی، باعث هدر رفت سوخت توسط قاچاقچیان به آن سوی مرزها و همچنین وقوع پدیده ای تحت عنوان قاچاق انسان نیز شده است.
از طرفی نیز نبود آزاد راه و بزرگراه استاندارد یکی دیگر از مسائل نگران کننده در استان است که از 25 هزار و 435 کیلومتر راه مواصلاتی تنها 207 کیلومتر آن بصورت مسیرهای چهارخطه یا بزرگراه است که این مهم خود عاملی برای وقوع حوادث دلخراش در سیستان و بلوچستان محسوب می شود.

معضلات و ناهنجاری های ترافیکی در جنوب شرق کشور
در همین راستا فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان از جمله معضلات و ناهنجاری های ترافیکی جنوب شرق کشور را تردد وسائل نقیله پلاک بسته در جاده های استان، قاچاق سوخت، قاچاق انسان، رانندگی افراد توسط خودروهای ترانزیتی، کویری بودن راه های استان، کمبود استراحتگاه های بین جاده ای، کمبود فرهنگ رانندگی، افزایش سرعت تخلفات غیر مجاز در جاده ها، تردد احشام بدون پلاک و تردد وانت بارها عنوان کرد.
سرهنگ ایوب شرافتی تردد وسائط نقلیه پلاک بسته و مخدوش را نوعی ناهنجاری در جاده های سیستان و بلوچستان بیان کرد و افزود: به جرات می توان گفت که ماشین هایی که این مشخصه را دارند از مقابل پاسگاه مرزی و پلیس راه عبور نمی کنند و این یک معضل بشمار می آید زیرا سیستان و بلوچستان از لحاظ وسعت جغرافیایی پراکندگی و گستردگی زیادی دارد و این افراد با گذر از مسیرهای انحرافی که پلیس حضور کمتری در آنجا دارد، تردد می کند.
وی از قاچاق سوخت و قاچاق انسان به عنوان معضل دیگری در استان یاد کرد و گفت: گاها تردد افراد سودجویی که مبادرت به انجام این کار از طریق مرز با قاچاق اتباع بیگانه یا قاچاق سوخت توسط وانت بارها می کنند در مسیر راه باهم برخورد کرده و تصادفات دلخراشی را بوجود می آورند.
این مسئول تردد خودروهای ترانزیتی از مرز میلک به استان است را از دیگر معضلات بیان کرد و ادامه داد: در سیستان و بلوچستان از 25 هزار و 435 کیلومتر راه مواصلاتی تنها 207 کیلومتر آن بصورت مسیرهای چهارخطه یا بزرگراه است که برای رفع این معضل باید تمامی نهادهای مربوطه همکاری های لازم را انجام دهند.

کمبود اماکن رفاهی و استراحتگاهی در جاده های استان
وی کویری بودن و طبیعت خشن استان راعاملی برای خستگی رانندگان در وقوع تصادفات عنوان کرد و بیان داشت: کمبود اماکن رفاهی و استراحتگاهی در جاده های استان معضلی است که برای رفع آن باید این اماکن را افزایش داد بطور مثال باید در مسیرهای زاهدان- زابل یا زاهدان- میرجاوه 2 الی سه مکان استراحتگاهی برای رانندگان در نظر گرفت تا از آن استفاده کرد هر چند که برخی از پایگاه ها و اماکن رفاهی بخاطر عدم استفاده مردم و رانندگان بلااستفاده مانده است.

کسب رتبه نخست تخلفات در سرعت غیر مجاز
شرافتی با اشاره به اهمیت دادن به فرهنگ رانندگی در استان گفت: بر اساس آمارهای ارسالی از سوی سازمان حمل و نقل پایانه های کشور در سه ماهه گذشته امسال سیستان و بلوچستان رتبه نخست تخلفات در سرعت غیر مجاز را بخود اختصاص داده است که این مهم به فرهنگ مردم مرتبط می باشد لذا باید با رعایت و احتیاط بیشتری رانندگی کرد زیرا سرعت غیر مجاز منجر به وقوع تصادفات مرگبار می شود.
وی در همین راستا گفت: استانهای خراسان جنوبی، همدان، زنجان و کردستان به ترتیب در شمار تخلفات در سرعت غیر مجاز رانندگی قرار دارند.

سیستان وبلوچستان بیشترین دوربین های کنترل سرعت را دارد

این مسئول با اشاره به اینکه سیستان وبلوچستان در بحث تجهیز و در اختیار داشتن دوربین های کنترل سرعت در صدر همه استان های کشور قرار دارد، افزود: تا پایان شهریور ماه سال 95 تمام جاده های اصلی استان مجهز به دوربین های کنترل دوربین سرعت می شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان قطب پرورش شتر است، ادامه داد: احشام رها شده در بیابانها و جاده های استان گاها باعث وقوع حوادث دلخراشی می شوند که مشخص نبودن صاحبان این احشام معضل اصلی هنگام تصادفات است از این رو اقدامات و پیشنهاداتی مبنی بر پلاک کوبی شترها مطرح شده است تا هنگام وقوع حادثه صاحب آن احشام جوابگو باشند.

ثبت 148 هزار رکورد سرعت غیر مجاز در استان
فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان با بیان اینکه 16 دستگاه دوربین توسط سازمان حمل و نقل پایانه ها در استان نصب شده است، ادامه داد: در 9 ماهه امسال 148 هزار رکورد سرعت غیر مجاز توسط دوربین های کنترل سرعت ثبت شده است که اینها توسط سازمان حمل و نقل پایانه ها به اجرائیات راهور داده و پالایش می شوند و به دو صورت پاکت گذاری درب منازل و برخی هم بعنوان خلافی وسایل نقلیه و راننده ای که مرتکب به تخلف شده است، اعمال می شود.
وی در ادامه با اشاره به محورهای پرترافیک استان نیز اظهار داشت: در 9 ماهه امسال محور زابل – سراهی دشتک با تردد 2 میلیون و 300 دستگاه و سه راهی دشتک- زابل با تردد 2 هزارو 200 دستگاه محورهای پرتردد در استان بوده که این میزان توسط تردد شمار ثبت شده است.

کاهش 10 درصدی آمار کشته شدگان در جاده های استان

شرافتی در ادامه با اشاره به کاهش 10 درصدی آمار کشته شدگان در جاده های استان اظهار داشت: در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار کشته شدگان حوادث رانندگی در جاده های استان 10 درصد کاهش یافته است که از این تعداد 16 درصد در حوزه شمال و 4 درصد نیز مربوط به حوزه جنوب استان می باشد.
این مسئول با اشاره به اینکه در 9 ماهه امسال 62 درصد از افراد در محورهای اصلی جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده اند، گفت: 38 درصد از تصادفاتی که منجر به فوت افراد شده نیز در محورهای فرعی و روستایی به وقوع پیوسته است.
وی در خصوص آمار کشته شدگان در جاده های مواصلاتی استان بیان داشت: از تمامی کشته شدگان 41 درصد بر اثر واژگونی و خروج خودرو از محورهای جاده ای، 32 درصد بر اثر انحراف به چپ در جاده های 2طرفه بصورت رخ به رخ، 52 درصد مربوط به وسایل نقلیه سواری، 19 درصد مربوط به موتور سیکلت ها و راکبین و 9 درصد هم مربوط به عابرین پیاده بوده است.

فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان افزود: در 9 ماهه امسال 51 درصد از تصادفات بین ساعات 16 تا 22 به وقوع پیوسته است که این مهم نشان می دهد 52 درصد از تمامی کشته شدگان در روز و 48 درصد در شب رخ داده است.
وی بیشترین وقوع تصادفات را در فاصله 0 تا 30 کیلومتری ورودی و خروجی شهرهای استان عنوان کرد و ادامه داد: 57 درصد تصادفات در ورودی و 43 درصد آن نیز در خروجی مبدا تا 30 کیلومتری شهرها رخ داده که این مهم بعلت خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده که منجر به وقوع تصادفات دلخراش شده است.
شرافتی از جمله راهکارهای کاهش وقوع تصادفات را ایجاد مسیرهای چهار خطه و بزرگراه عنوان کرد و گفت: در سیستان و بلوچستان از 25 هزار و 435 کیلومتر راه مواصلاتی تنها 207 کیلومتر آن بصورت مسیرهای چهارخطه یا بزرگراه است که برای رفع این معضل باید تمامی نهادهای مربوطه همکاری های لازم را انجام دهند.

گزارش: نجمه خسروپرست(منبع جوان)
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark