کد مطلب: 48758
 
رشد 5 درصدی اقتصاد ایران «وعده سرخرمن» دولت /کارشناسان خوشبین نیستند
اظهارات رئیس جمهور در حالی از رشد پنج درصدی اقتصاد ایران در سال آینده حکایت دارد که صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش بازنگری سالانه خود رشد اقتصادی ایران برای سال مالی 2015-2016 را حدود صفر اعلام کرده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
 
به گزارش زاهدانه به نقل از «رازق»، مردم ایران شاید سخت ترین شرایط اقتصادی خود را در سال 94 تجربه کرده باشند، سالی که رکود شدید اقتصادی را با سقوط قیمت نفت به همراه داشت اما با این حال رییس جمهور در آخرین اظهارات خود در جمع مردم شهر ری از امید و تدبیر دولت برای رشد پنج درصدی اقتصادی ایران در سال آینده خبر داد.

روحانی با اشاره به اینکه در سال آینده دارای رشد اقتصادی قابل ملاحظه خواهیم بود و سال 95 امید رشد 5 درصدی در اقتصاد ایران را داریم، تصریح کرد: می‌دانید بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی امروز آماده هستند تا از فرصت بعد از تحریم در این کشور استفاده و بهره‌برداری کنند.

این اظهارات در شرایطی از سوی رئیس جمهور مطرح می‌شود که صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش بازنگری سالانه خود رشد اقتصادی ایران برای سال مالی 2015-2016 را حدود صفر اعلام کرده است.

حال باید دید دولتی که هنوز برنامه ششم اقتصادی را ارایه نکرده است و تا آخرین فصل سال لایحه بودجه را به مجلس تقدیم نکرده است چه برنامه ای برای رشد اقتصادی پنج درصدی ایران در سال آینده که به زودی فراخواهد رسید دارد!

حیدر مستخدمین حسینی در گفت وگو با «رازق» با اشاره به اظهارات رییس جمهور مبنی بر رشد اقتصادی 5 درصدی ایران در سال 95، اظهار کرد: برای بررسی این موضوع ابتدا باید دید که عناصر رشد اقتصاد ملی در کشور چیست و آیا زمینه های چنین عناصری در کشور ما وجود دارد یا خیر؟!

وی افزود: اینکه دولت برای عملی کردن این حرف چه برنامه ای برای رشد اقتصادی دارد هم مهم است.

کارشناس برجسته اقتصادی کشور با بیان اینکه دولت هنوز برنامه ششم اقتصادی را ارایه نکرده است، بیان کرد: پیش نویسی هم که از این برنامه ارایه داده شده اصلا قابل قبول نبود چرا که تمام این سیاست ها، مبنی بر جزیره ای عمل کردن و سیاست هایی انقباضی است که هیچ ارزش افزوده ای برای اقتصاد ایران که منجر به رشد اقتصادی شود نداشت.

مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه بودجه 95 نیز هنوز به مجلس ارایه نشده، گفت: تنها بخشی از آن که در خصوص نرخ ارز و قیمت نفت است انتشار یافته از همین رو هنوز نمیتوان قضاوتی راجع به اظهارات رییس جمهور داشت چرا که سیاست های اقتصادی دولت هنوز مشخص نیست.

وی افزود: قضاوت ما تا به الان بر اساس پیش نویسی از برنامه توسعه ششم است که دو هفته قبل توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی انتشار یافت که با بررسی مفاد آن مشخص است که دولت برنامه جدیدی ارایه نکرده و همان سیاست های پیشین را دنبال می کند.

شاید دولت می خواهد مجلس را در عمل انجام شده قرار دهد

این کارشناس اقتصادی در ادامه این مطلب تصریح کرد: شاید هم علت این که دولت هنوز این برنامه ها را به مجلس ارایه نکرده این است که چون امسال سال آخر مجلس است می خواهد با این کار مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد تا این برنامه ها را تصویب کنند.

وی با بیان اینکه کارشناسان هنوز بر خلاف دولت به آمار های ارایه شده خوشبین نیستند، اظهار کرد: آنچه که ساز و کار های اقتصادی و همچنین لغو تحریم هایی که تنها در حرف برداشته شده اند نشان می دهد مشخص است که هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده، نه تحریمی لغو شده و نه هیچکدام از این تیم هایی خارجی که به کشور ما آمده اند سرمایه گذاری را در کشور ما صورت داده اند.

مستخدمین ادامه داد: بنابراین ما هنوز از دولت به جز سیاست هایی که بیشتر موجب تعمق رکود میشود ندیده ایم و تابحال مؤلفه هایی که پیشران رشد اقتصادی هستند را در اقتصاد کشور خود ملاحظه نکرده ایم.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark