کد مطلب: 45899
 
در گفت و گوی اختصاصی با کارآفرین هنر سوزن دوزی؛
اصالت و فرهنگ استانم را به جهانیان نشان می دهم/ سوزن دوزی، نور چشمی زنان سیستان وبلوچستان
سوزندوزی یکی از هنرهای اصیل سنتی در استان پهناور سیستان و بلوچستان است که با نور چشمان زنان پر تلاش این خطه آمیخته شده است، طرح‌های برآمده در این هنراز رویای زنان بلوچ الهام می‌گیرد که توانسته مرتبه و مقام بالایی در میان صنایع هنری و سنتی کشور را به خود اختصاص داده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۷
 
به گزارش زاهدانه، سیستان وبلوچستان، این خطه ی گسترده و خشک، با مردمان سخت کوش و خستگی ناپذیرش خاستگاه یکی از ظریف ترین هنرهای دستی ایرانی است، آنچه ساکنان این منطقه از دیر باز پیشکش سایر هموطنان خود کرده اند برگرفته از صبر، تلاش و هنر زنان و دختران هنرمندی است که در زمره سوزندوزی هایی ظریف و جذاب خودنمایی کرده است.

در این استان اغلب دختران از سنین کودکی ، ضمن آموختن و انجام امور خانه داری، موظف به فرا گرفتن هنرهای سنتی همچون سکه دوزی،گلیم، قالی بافی، سوزن دوزی و... نیز هستند.
مریم دیزنگیان، صنعتگر میراث فرهنگی و مربی سوزن دوزی سیستان و بلوچستان است که از سال 1379 فعالیت خود را در هنر سوزن دوزی با علاقه زیاد آغاز کرده است.
مربی سوزن دوزی سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با اشاره به اینکه سوزن دوزی، هنری برگرفته از عشق، علاقه و خلاقیت زنان است، هدف از این انتخاب را ارتقای هنر سوزن دوزی و شناساندن آن به سایر مناطق کشور عنوان می کند و می گوید: سوزن‌دوزی را می‌توان عصاره‌ ی درد دل‌های زنانه و بازتاب خاطرات تلخ و شیرین زنان درطول تاریخ برشمرد ، كه در قالب آمیزه‌ ای ذهنی‌ تبدیل به نقش و نگاره های جذاب و مختلفی می شود و توسط حركت دست‌ها آثاری جاودانه برتار و پودی سرد و بی روح بر جای می‌ گذارد.
این صنعتگر ماهر با بیان اینکه علاقه زیادی به هنرسوزن دوزی دارد، ادامه می دهد: هنگام کار حس خاصی دارم، من به کارم عشق می ورزم و با آن حرف می زنم، چون مطمئن هستم که حس من به کارهم منتقل می شود و همیشه سعی کرده ام با آرامش سوزن دوزی کنم تا به بیننده و مخاطب حس خوبی منتقل شود.
مربی سوزن دوزی استان می گوید: اکنون بیش از 30 هنرجو دارم و همیشه این حس را همراه با آرامش به هنرجویانم آموزش می دهم.
وی در خصوص نحوه فروش و استقبال مردم از هنر سوزن دوزی می گوید: همه ساله آثار هنری مردم این خطه از کشور که ریشه در آداب و رسوم و زیبایی‌های طبیعی استان دارد، توشه سوغات مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را است.
دیزنگیان با بیان اینکه بازار فروش این هنر در استان از نظر کالاها و هنرهای سنتی و دستی اشباع شده است، گفت: تولید و عرضه هنر سوزن دوزی به روشهای قدیم دیگر پاسخگوی نیاز افراد در عصر کنونی نیست و باید تنوع بی نظیری داشته باشد، از این رو انواع رومیزی، کوسن، سفره، آباژور، پرده ، کیف، جای جوراب، دستمال سفره، شلوار، کت ، مانتو، کراوات، پارچه ، کفش، کمربند، کیف، آباژور، بلوز، کاپشن و... از نمونه های این هنر است.
این صنعتگر خاطر نشان کرد: هر نمایشگاهی که بر پا می شود نه تنها به فروش تولیدات صنعتگران کمک می کند بلکه به نوعی هنر دست زنان که آغشته با ذوق، خلاقیت و سلیقه آنان است را نشان می دهد، که هر غرفه و هنرش رازهای نهانی در خود جای داده که برای شنیدن آن باید با هنرمندانش هم صحبت شد.
مربی سوزن دوزی استان می گوید: تاکنون در 4 نمایشگاه عرضه تولیدات صنایع دستی خارج از استان شرکت کرده ام، و از میزان استقبال مردم راضی هستم.
وی افزود: از آنجایی که این هنر در کنار کار خانه داری و مراقبت از فرزندان صورت می گیرد، ساعت خاصی برایش در نظر ندارم، به این علت که در طی شبانه روز بیشتر از 2 یا 3 ساعت نمی توان سوزن دوزی کرد زیرا به چشم ها آسیب وارد می کند و آرتروز گردن می آورد.
دیزنگیان با اشاره به اینکه هنر سوزن دوزی توانسته جایگاه ویژه ای را در سطح استانی و کشوری بخود اختصاص دهد، گفت: آرزو می کنم که این هنر نسل به نسل حفظ و منتقل شود تا بیش از پیش بالندگی داشته باشد و به جایگاه جهانی نیز سعود کند.
این صنعتگر در آخر بیان کرد: سوزن دوزی هنری برگرفته از عشق، علاقه و خلاقیت زنان است كه تنها با مدد از دستانی توانا و فكر خلاق هنرمندان بر روی تکه پارچه ای نقش می بنددو آنچه ازاین هنر برجای می‌ماند تنها حاصل ذوق ،‌سلیقه،‌ ابتكار و استعداد قابل تحسین هنرمندان این وادی است.
Share/Save/Bookmark