کد مطلب: 36232
 
افزایش "صادرات نفت" و حامل‌های آن ایران را از رکود خارج می‌کند
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: باید در نظر داشت که رکود اقتصادی به یک حوضه محدود نمی‌شود بلکه در حوضه‌های مختلف باید آن را جستجو کرد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۵۰
افزایش "صادرات نفت" و حامل‌های آن ایران را از رکود خارج می‌کند
 
به گزارش زاهدانه ، داوود صفایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: با توجه به اینکه بیشتر درآمد ایران وابسته به نفت و مشتقات آن می‌باشد، با افزایش صادرات نفت و درآمدهای حاصل از آن کشور به سمت خرید کالاهای مصرفی بیشتر پیش خواهد رفت.

وی افزود: باید در نظر داشت که رکود اقتصادی به یک حوضه محدود نمی‌شود بلکه در حوضه‌های مختلف باید آن را جستجو کرد که یکی از آن حوضه‌ها خودروسازی است.
 
صفایی ادامه داد: تعدادی از قطعات خودرو در داخل تولید و تعدادی از آن‌ها از خارج خریداری می‌شود و اگر ارز لازم برای خرید این قطعات از خارج تأمین نگردد، تولید خودرو کاهش و قیمت آن افزایش می‌یابد؛ به خصوص با توجه به اینکه مواد اولیه‌ قطعات تولیدی در داخل نیز از خارج کشور تأمین می‌گردد.

وی همچنین با بیان اینکه زمانی که مشتری داخلی توان خرید نداشته باشد، بازار دچار رکود می‌شود گفت: در بازار مسکن نیز به دلیل قیمت‌های بالا خریدار قدرت خرید خود را از دست داده در نتیجه بازار دچار رکود می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه افزود: چون بازارها به نوعی باهم در ارتباط هستند رکود در یک بازار، بازار دیگر را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: مسلما با افزایش صادرات نفتی، افزایش درآمد نفتی خواهیم داشت و این افزایش درآمد در زنجیره تقاضا، واردات و بازار تأثیر مثبت خواهد گذاشت و به خارج شدن از رکود کمک می‌کند.

صفایی اضافه کرد: یکی از بهترین راه‌های افزایش صادرات، کاهش مصارف داخلی است اما در کشور به دلیل اینکه حجم زیادی از تولید نفت و گاز مورد مصارف داخلی قرار می‌گیرد، از افزایش صادرات جلوگیری می‌شود.

وی در پایان افزود: ما در کشور این پتانسیل را داریم که بتوانیم با استفاده از تکنولوژی‌های نوین مصرف داخلی را کاهش داده و با آنچه که امروز تولید می‌کنیم سهم صادرات را افزایش دهیم.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark