کد مطلب: 35479
 
افزایش سهم "صادرات غیر نفتی" با حمایت "کمیته ملی کاهش قیمت تمام شده"
کمیته ملی کاهش قیمت تمام شده با هدف افزایش سهم صادرات غیرنفتی و اتکای کمتر به صادرات نفت، بقا در بازارهای داخلی و ارتقاء سطح رفاه جامعه تشکیل شده است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۳۰
به گزارش زاهدانه، کمیته ملی کاهش قیمت تمام شده با هدف افزایش سهم صادرات غیرنفتی و اتکای کمتر به صادرات نفت، بقا در بازارهای داخلی و ارتقاء سطح رفاه جامعه تشکیل شده است.

 *هدف حمایت مصرف کننده است
 به عقیده کارشناسان و تحلیلگران صنعتی بالا بودن قیمت تمام شده محصولات داخلی، فشار زیادی بر مصرف‏کنندگان کشور وارد کرده و با توجه به نرخ‏های تورم دو رقمی، قشر ضعیف جامعه لطمات رفاهی زیادی را تحمل کرده است . بنابراین مهار تورم یکی از الزامات تحقق کامل و اثر بخشی برنامه‏های کاهش قیمت تمام شده است.

در اقتصاد ایران، علاوه بر اینکه قیمت تمام شده در بخش تولید قابل رقابت با کشورهای خارجی نیست، که منجر به ایجاد فاصله زیادی بین قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف‏کننده در بازار شده است و ریشه در عواملی مانند نظام نامناسب تولید و توزیع، اشکالات سیستم حمل‏ونقل و انبارداری نبود سیستم اطلاع‏رسانی و شفاف نبودن اطلاعات مربوط به سطح کیفیت و قیمت کالاها و خدمات، بالابودن هزینه‏های اجاره و بهره‏وری پایین در واحدهای صنفی دارد.

شناخت ریشه‏های مشکلات و اتخاذ سیاست‏های مناسب و اجرای صحیح آنها برای کاهش قیمت کالاها و خدمات ضروری است و در همین راستا راه‏اندازی و پیگیری نهضت کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات به واسطه این کمیته  از نیازهای اساسی و حیاتی برای برون رفت از تنگناهای موجود می‏باشد.

 *اعضا کمیته
 این کمیته از بسیاری ارگان‏های دولتی بشرح ذیل تشکیل گردیده است:
وزارت صنایع و معادن ، وزارت بازرگانی ، وزارت اقتصاد و دارایی ، بانک مرکزی ، وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت راه و ترابری ، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون ایران اعضا این کمیته هستند . در مجموع این کمیته هم اکنون بیش از 25 عضو رسمی و چندین عضو غیررسمی دارد.

انتهای پیام /

Share/Save/Bookmark