کد مطلب: 57924
 
تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی بهترین شیوه تغذیه در ماه مبارک رمضان است
کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر رعایت تنوع و تعاددل در مصرف مواد غذایی و استفاده از حفظ کننده های آب در ماه مبارک رمضان تاکید کرد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۱
 
مسعود فیروزکوهی کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز گفت: به فرمان الهی، روزه می گیریم تا در مسیر تقـوا و پرهیز از گناهان گام نهاده ، سلامت روحی، روانی و معنوی مان را تقویت کنیم. قطعا مومن به قصد اطاعت از فرمان خداوند منان روزه می گیرد، اما علاوه بر برکات معنوی، در صورت کاهش 30 - 20 درصد از میزان مصرف معمول مواد غذایی، از سلامت جسمی ناشی از روزه داری نیز سود می برد.

وی رعایت اعتدال و میانه روی در مصرف افطار، شام و سحر را از مهمترین نکات تغذیه در ماه مبارک رمصان عنوان کرد و افزود: میوه ها و مواد مغذی و پرهیز از پرخوری و کم خوری و همچنین داشتن تنوع در نوع غذاهای مصرفی ضروری است.

فیروزکوهی ادامه داد: برنامه غذایی ماه مبارک رمضان با برنامه معمول ما در تعداد وعده های اصلی تفاوت زیادی ندارد اما بدلیل محدودیت زمان مصرف، باید تغییراتی را در کیفیت غذاها برای موفقیت در روزه داری انجام دهیم. وی تصریح کرد: شروع افطار باید با مواد غذایی با نمایه قندی بالا باشد و از طرفی معـده خالی در هنـگام افـطار تحمل غذای خشن را ندارد لذا خوردن غذاهای سبک و سهل الهضم ، کم حجم و پر کالری و تقریبا نرم برای افطار مناسب تر است.

وی خاطرنشان کرد: روزه خود را با یک نوشیـدنی گـرم یا ولرم افـطار نمایید و سفره افـطار را با خرمـا ، پنیر کم چرب، نان و سبزی و یک غـذای سبک گرم مانند سوپ ، شله زرد ، آش ، حلیم یا فرنی زینت ببخشید.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شام را سعی کنید دو ساعت پس از افطاری صرف نماید و شام شامل مواد غـذایی شیرین یا خیلی چرب نباشد و لازم است شام نیز مختصر و سبک صرف شود تا اختلالی در خواب ایجاد نکند و سـالاد یا سبـزی را همراه شام مصرف کنید.

فیروزکوهی مصرف وعده سحر را ضروری دانست و گفت: سحر نقش یک صبحانه مقوی را برای آغاز فعالیت روزانه دارد، برای سحر توجه به نوع غذاها مهمتر از وعده های افطار و شام هست . غذای سحر باید حس سیری طولانی ایجاد کند و باعث تشنگی و گرسنگی فوری در طی روز نشود.

وی افزود: در وعده سحر ، مواد غذایی با نمایه قندی بالا مثل سیب زمینی ، قند و شکر ، عسل ، خرما ، نان سفید ، نان ساندویچی ، انواع شیرینی ها و شربت ها ، حلوا ، زلوبیا و بامیه بدلیل اینکه سریح جذب می شوند و حس سیری کوتاه مدت می دهند ، اما موجب گرسنگی زودرس در طی روز می شوند ، کمتر باید استفاده کرد. همچنین غذاهای خشک ، شور و پرادویه مثل سوسیس ، کالباس ، شوری ها ، کتلت ، کوکوها ، کنسروها ، جوجـه کباب و ماهی می تواند کمی موجب احساس تشنگی و ترش کردن در بین روز شود و برای وعده سحر گزینه های مطلوبی نیست و بهتر است این گروه ترجیحا در وعده افطار مصرف شوند.

وی بیدار نشـدن برای سحری را کاری کاملا اشتباه عنوان کرد و گفت: در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه دار خواهد شد، در سحر از مواد غذایی پروتئین دار مانند تخم مرغ ، حبوبات ، لبنیات کم چرب و گوشت استفاده کنید و بجای نوشیدن آب زیاد، میوه های آب دار میل بفرمایید و مصرف غذاهایی مثل برنج و خورش های حاوی گوشت و سبزیجات ، ماکارونی دارای گوشت چرخ کرده و نان سبوس دار، با تامین پروتئین و انرژی کافی باعث می شود حس گرسنگی در طول روز کمتر شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark
 
 
{DOC_FEEDBACK_FORM}