کد مطلب: 35
 
آئین عزاداری ماه محرم در سیستان و بلوچستان
در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان بە ویژه شهرهای زاهدان، زابل، زهک و هیرمند کە بیشترین ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، تکیه‌ها و حسینه‌های متعددی در محله‌های مختلف پذیرای عزاداران حسینی است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۷

به گزارش زاهدانه وبلاگ " مرجع زاهدان " نوشت : در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان بە ویژه شهرهای زاهدان، زابل، زهک و هیرمند کە بیشترین ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، تکیه‌ها و حسینه‌های متعددی در محله‌های مختلف پذیرای عزاداران حسینی است.

تعزیه درسیستان بە صورت روز شمار اجرا می‌شود. بە این صورت کە شبیه خوانان هر روز ماه محرم را بە یکی از یاران امام حسین (ع) بە طور مثال حضرت علی اکبر(ع) یا حضرت ابوالفضل (ع) اختصاص می‌دهند.
با آغاز اولین روز از ماه محرم امامان جمعه، پیش نمازان مساجد باسخنرانی در مساجد و محافل مذهبی، مردم را از اهمیت این ماه آگاه می سازند و با روایت احادیث مختلف سعی دارند مظلومیت امام حسین(ع) و نقش وی در اسلام و همچنین عظمت این ماه را بە نمازگزاران منتقل کنند.
در ماه محرم زنان دست از انجام کارهایی مثل حصیربافی و صنایع دستی برمی‌دارند وبیشتر سعی دارند خود را با ذکر و تسبیح و نماز و روزه مانوس کنند.
همچنین مردم این خطه بر آن باورند تا در روز تاسوعا و عاشورا روزه بگیرند تا با تحمل تشنگی ریاضت تحمل مصیبتها برای آنان سخت‌تر شود.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark