کد مطلب: 62617
 
راه‌اندازی مرکز مشاوره نفس در شهرهای سیستان و بلوچستان؛
اهدای زندگی به سبک یک مرکز جهادی/ وقتی نفس، نفس می‌دهد
مرکز جهادی نفس جهت جلوگیری از سقط فرزندان سالم در کلیه شهرهای سیستان و بلوچستان آغاز به فعالیت کرده است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۳
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، کاهش جمعیت ایران یکی از مهم‌ترین معضلات کشور به شمار می‌رود، زیرا جمعیت جوان به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت کشورها به‌حساب می‌آید، چراکه نیروی مولد و جوان، یکی از پایه‌های اصلی قدرت و رشد اقتصادی اجتماعی کشورهاست.

طبق آخرین پیمایش ملی در کشور نگرانی از تأمین آینده فرزندان جدید و داشتن تعداد فرزندان دو علت اصلی اولیه افراد برای عدم تمایل به فرزندآوری است که بخش مهمی از علت کاهش تمایل افراد به فرزندآوری، در واقع نتیجه سیاست‌های کنترل جمعیتی ایران در سال‌های قبل است.

در کنار تمام راهکارهای افزایش جمعیت همچون تسهیل ازدواج، کاهش سن بارداری، کاهش ناباروری، کاهش مهاجرت که در دستور کار متولیان امر قرار گرفته، یکی دیگر موارد نگران‌کننده در کشور تعداد بسیار بالای سقط عمد غیرقانونی است که بنا به گفته کارشناسان سالانه ۲۵۰ تا ۶۵۰ هزار سقط‌جنین در کشور انجام می‌شود که ۸۵ درصد سقط‌جنین‌ها در خود خانواده و توسط پدر و مادر انجام می‌گیرد‎.

در همین راستا «راه‌اندازی مرکز مردمی نفس» یکی از طرح‌هایی که در راستای جوانی جمعیت و رفع یکی از چالش‌های جمعیتی سقط‌جنین سالم در حال انجام است که با همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی با انجام کارهای فرهنگی و آموزشی، شبکه‌سازی و حمایت، به خانواده‌ها کمک می‌کنند تا در این زمینه تصمیم بهتری بگیرند.

تمامی حمایت‌ها از بارداری تا تولد فرزند در مرکز مشاوره‌ای نفس رایگان است


فاطمه کمیلی، رئیس بسیج جامعه پزشکی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: مرکز جهادی نفس باهدف کار همه‌جانبه برای جلوگیری از سقط فرزندان سالم توسط والدین، با محوریت بسیج جامعه پزشکی تأسیس شد و رویکردهای فرهنگ‌سازی، شناسایی موارد و اقدامات حمایتی از مهم‌ترین آن است

وی با بیان این‌که ایران جزو کشورهایی است که با معضل کاهش جمعیت مواجه است؛ تأکید کرد: باید برای ۴۰ سال آینده برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم؛ زیرا ایران در زمان حاضر در مرحله کاهش جمعیت قرار گرفته است و سن افراد در جامعه در حال افزایش است که هزینه‌های درمانی و توان‌بخشی کشور را به‌شدت افزایش می‌دهد‎.

رئیس بسیج جامعه پزشکی سپاه سلمان با بیان اینکه تمامی حمایت‌ها از بارداری تا تولد فرزند در مرکز مشاوره‌ای نفس رایگان است، افزود: با راه‌اندازی و شروع به کار مرکز مردمی نفس، در راستای حمایت از خانواده، جوانی و افزایش جمعیت گام‌های مؤثرتری برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی این مرکز در شهرهای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این مرکز با کمک پزشکان، بهیاران و بهورزان که به‌عنوان پل ارتباطی مرکز نفس و خانواده‌ها هستند و مادران و پدرانی که بنا به هر دلایلی تصمیم به سقط‌جنین سالم خود را می‌گیرند مشاوره رایگان ارائه می‌شود.

راه‌اندازی سه مرکز نفس در سیستان و بلوچستان

کمیلی ادامه داد: خانواده‌ها در صورت نیاز به حمایت‌های بهداشتی درمانی و مالی آن‌ها را با ارائه خدمات درمانی و بهداشتی رایگان از زمان بارداری تا زایمان در بیمارستان مساعدت می‌کند تا مادر بتواند فرزندی سالم به دنیا بیاورد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سه مرکز در سیستان و بلوچستان و افزایش این مراکز در شهرهای استان اذعان کرد: در حال حاضر در شهرستان‌های زاهدان، زابل و سراوان راه‌اندازی شده و یک مرکز در ایرانشهر دایر شود تا با انجام کارهای فرهنگی و آموزشی، شبکه‌سازی و حمایت، به خانواده‌ها کمک کنند تا در این زمینه تصمیم بهتری بگیرند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی سپاه سلمان با اشاره به مدت فعالیت این مرکز در استان اظهار کرد: از آغاز راه‌اندازی و مرکز نفس اقدامات مؤثری با حضور مشاوران و پزشکان متخصص زنان برای خانواده‌هایی که قصد سقط‌جنین داشتند صورت‌گرفته و در طی مدت کوتاه پنج خانواده از سقط‌جنین منصرف شدند و ۲ فرزند هم متولد شده است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark