کد مطلب: 62629
 
ردپای بی‌فرهنگی روی دیوارهای کلانشهر جنوب شرق؛
وقتی دیوارهای شهر محلی برای کری‌خوانی و نامه‌های عاشقانه می‌شود!
این روزها دیوارهای شهر زاهدان با نوشتن انواع تبلیغات، ابراز عشق و عاشقی، الفاظ رکیک و کری‌خوانی نه‌تنها زشت شده؛ بلکه فضای شهر نیز مخدوش شده است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۴
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، گاهی به‌جای قلم و کاغذ پنداشته می‌شود که می‌توان روی درودیوار سطح شهر برای نوشتن یادگاری و بروز خلاقیت استفاده کرد که اگر خلاقیت و چشم‌نواز بود که باز جای شکرش باقی است؛ ولی متأسفانه در سطح شهر زاهدان شاهد آن هستیم که بسیاری از دیوار‌ها با جملات مشمئز‌کننده و افکار پریشان برخی تیره و کثیف گشته است.

برخی از این افراد که از دل ما مردم و شهروندان این شهر بیرون می‌آیند بر اثر فعل‌وانفعالات عجیبی که در مغزشان رخ می‌دهد اقدام به نوشتن یادگاری روی دیوار‌های سطح شهر می‌کنند.

بعضی از افراد دیوار‌های شهر را کتابی برای مطالبات مدنی و اجتماعی خود می‌کنند برخی از فراق عشق و دوری می‌نویسند برخی پیمان دوستی و برادری خود را بر روی دیوار‌ها شهر ثبت می‌کنند تا ابدی شود برخی از افراد هم دیوار‌های شهر را بنر‌های تبلیغاتی می‌بینند که می‌توانند تبلیغ کسب‌وکار خود را به‌راحتی روی آن هک کنند از شماره تماس و راه‌های ارتباطی مختلف گرفته تا انواع خدمات‌دهی که روی این دیوار‌ها ثبت می‌شود.

اگر قدمی در بین خیابان‌های شهر بزنید از داستان‌های عاشقانه بهتر از رومئو و ژولیت تا آدرس‌ها و شماره‌تلفن‌های کسب‌وکارهای مختلف مثل رنگ‌آمیز، لوله‌کش و حتی اسامی عجیب‌وغریب گرگ‌ها و سلطان‌های شهر زاهدان را می‌بینید.

شهروند خبرنگار زاهد نیوز چندی پیش تصاویری از دیوار‌نویسی‌های بلوار شهید مزاری خیابان امام حسن (ع) دیواری که مجاور دبیرستان دخترانه است خبر داد و گلایه خود را از این مسئله با ارسال عکس‌هایی عنوان کرد.

زیباسازی محیط و دیوار‌ها در دستور کار است

وی با بیان اینکه در این قسمت شهر مجتمع‌های مسکونی زیادی قرار دارد و خانواده‌های فراوانی در این قسمت زندگی می‌کند افزود: انسان به طور ذاتی زیبایی را دوست دارد در روز چندین و چند بار که از این قسمت تردد می‌کنیم مدام نوشته‌های مختلف روی این دیوار‌ها را می‌بینیم که غالباً الفاظ رکیکی نیز در بین آن‌ها دیده می‌شود باتوجه‌به اینکه در این مجتمع‌ها خانواده‌های بسیاری که دارای فرزند خردسال هستند زندگی می‌کنند این جملات تأثیر مناسبی در تربیت آنان ندارد.

شهروند زاهدانی گفت: در بسیاری از نقاط مختلف شهر جملات مختلفی از ائمه و بزرگان روایت شده؛ ولی در این قسمت ما شاهد جملات و الفاظ رکیک و نامناسب بر روی دیوار‌ها هستیم.

محمدرضا مقدم معاون خدمات شهری شهرداری در گفتگو با خبرنگار زاهد نیوز بیان کرد: در شهر زاهدان هر منطقه بودجه‌ای مشخص برای زیباسازی دیوار‌ها دارد باتوجه‌به بودجه و اعتبارات در این راستا دارند زیباسازی محیط و دیوار‌ها را در دستور کار است.

وی ادامه داد: برنامه زیباسازی شهر تا پایان سال در دستور کار قرار دارد هم دیوار‌های زیباسازی شود و هم نوشته‌های نامطلوب روی دیوار‌ها به شکلی معدوم و پوشش داده شود.
معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان تصریح کرد: که از ابتدای سال تاکنون در برخی از نقاط شهر زیباسازی دیوار‌ها را داشته‌ایم و حتی در برخی موارد همکاران ما برای از نوشتن افراد مختلف روی دیوار‌های سطح شهر جلوگیری کردند.

وی افزود: متأسفانه این شعار‌نویسی‌ها و نوشتن بر روی دیوار‌های سطح شهر روزانه در حال افزایش است و تبدیل به معضل شده است شهرداری‌های مناطق در این مسئله اهتمام دارند، مثلاً در منطقه ۴ دیوار‌نویسی برطرف شده بود که مجدداً روی همان دیوار اقدام به نوشتن کردند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark