کد مطلب: 33235
 
اختتامیه جشنواره اگر کتاب نخوانیم در زاهدان برگزار شد
صبح امروز مراسم جشنواره کشوری اگر کتاب نخوانیم با حضور مسئولین در سینما اشراق زاهدان برگزار شد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۷
 
حجت الاسلام عباس دانشی
به گزارش زاهدانه ، حجت الاسلام عباس دانشی در حاشیه این مراسم بیان کرد : در سال گذشته در انجمن نهضت کمیته فرهنگی مطالعه مفید جهت ارتقاء و ترویج کتابخوانی ایده ای مطرح شد با عنوان برگزاری جشنواره موضوع اگر کتاب نخوانیم .

دبیر اجرایی جشنواره گفت : کشور ما آنگونه که شایسته نام و تاریخ کهنش است کتاب و کتابخوانی در آن رونق ندارد به همین جهت در کمیته نهضت کتابخوانی مفید تصمیم گرفته شد جشنواره ای برگزار کنیم تا در این جشنواره تولید محتوا جهت ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور صورت گیرد .

وی گفت : آنچه در جشنواره اگر کتاب نخوانیم در رشته های مختلف فراهم آمده دست مایه ما خواهد بود برای برپایی نمایشگاه ها و یک حرکت موثری خواهد بود برای ترویج کتاب که از مطالبات مقام معظم رهبری می باشد .

وی افزود : متاسفانه آمار کشور ما در سرانه مطالعه از میانگین جهانی کمتر است و این شایسته کشور ما نیست و نیز استان سیستان و بلوچستان در آمار سرانه مطالعه کشور در سطح پایین تری قرار دارد .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت : آمار سرانه مطالعه در کشور ما  15 دقیقه اعلام شده در حالی که در استان ما 11 دقیقه می باشد ، مطالعه در فضای مجازی در کشور 2/29 دقیقه می باشد در حالی که در استان ما 1/5 دقیقه است و آمار مطالعه روزنامه کشور 39 دقیقه می باشد در حالی که در استان ما 34 دقیقه است .

وی گفت :مسئولان فرهنگی استان باید برای افزایش سواد در استان بویژه در بخش بانوان که حدود 20 درصد میباشد،  فعالیتهای گسترده ای در بخش کتاب و کتابخوانی داشته باشند و به همین جهت نهاد مستقل کتابخانه های عمومی کشور در استان ما فعال است کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان فعال و کتابخانه های مساجد و کتابخانه های غیر دولتی در استان ما وجود دارد .

دانشی افرود : در سال 92 حدود 67 عنوان کتاب از ناشران استان نشر شده است که نسبت به سال های قبل پیشرفت خوبی داشته ایم و نویسندگان ما برای ترویج کتاب خوانی چاره ای اندیشیده اند و ان را توسعه دادند.

وی گفت : تعداد 123 کتاب فروشی در کل استان وجود دارد که این میزان مطلوبی نیست و کتابفروشی که کتابهای عمومی را عرضه کنند کم داریم و این جای نگرانی دارد .

وی در مورد آثار جشنواره اگر کتاب نخوانیم چنین گفت : این جشنواره با شرکت 100 هنرمند زن و مرد از سراسر کشور برگزار شد و 200 اثر در رشته های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

به گزارش زاهدانه ، در پایان این مراسم از نفرات برتر جشنواره اگر کتاب نخوانیم با اهدای جوایزی تقدیر شد و همچنین از استاد سعید محمد شه بخش پدر گرافیک استان تقدیر شد و نفرات برتر نمایشگاه هنری 10 سال گرافیک استان معرفی شدند و  رونمایی از دو آلبوم آثار هنرمندان هنرهای تجسمی استان به نام های پنج هنرمند و آلبوم آثار منتخب ورکشاب ˈایران سرای منˈ با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسوولان استان برگزار شد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark