کد مطلب: 57222
 
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:
مشکلات سیستان و بلوچستان فرهنگی و اقتصادی است/ارائه مسائل و معضلات به همراه راه حل از وظایف اصحاب رسانه
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: مشکلات این خطه از کشور فرهنگی و اقتصادی است و مسائل امنیتی هم ریشه در همین مباحث دارد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
 
به گزارش زاهدنیوز، حجت الاسلام مصطفی محامی شب گذشته در نشست صمیمی با اصحاب رسانه، هنرمندان و موسسات مردم نهاد، افزود:تاکنون چهره نامناسبی از این استان معرفی شده و در این زمینه لازم است اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برای زدودن چهره منفی از سیستان و بلوچستان به مسائل فرهنگی این استان توجه خاصی داشته باشند.

وی اضافه کرد: اصلاح چهره سیستان و بلوچستان، نقد منصفانه، بیان نقاط قوت و ضعف و ارائه راهکار باید همواره مورد توجه اصحاب فرهنگ و رسانه باشد.

امام جمعه زاهدان خاطر نشان کرد: چهره ای که از سیستان و بلوچستان تاکنون معرفی شده با واقعیات این استان بسیار متفاوت است و اصحاب فرهنگ و هنر با زبان شعر و هنر باید چهره واقعی منطقه را به همگان بشناسانند، ابن خطه از کشور ظرفیت های بسیار زیادی در تمام زمینه ها دارد که اصحاب رسانه با ارائه گزارش های متنوع زمینه جذب سرمایه گذاران را به این استان فراهم کنند.

حجت الاسلام محامی تاکید کرد: تقسیم کار بین اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در سیستان و بلوچستان برای بیان توانمندی ها و مشکلات مردم این استاننیاز است انجام شود تا بهتر بتوان پیگیر این مسائل بود.

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با ظرفیت های متنوعی که دارد اگر به درستی در آن سرمایه گذاری می شد هم اینک در دوران تحریم های ظالمانه با توجه به موقعیت راهبردی که دارد می توانست بسیاری از مشکلات را برطرف کند و این در حالی می باشد که هم اکنون متاسفانه وضعیت کنونی این استان به گونه ایست که نیازمند کمک سایر استانهای کشور است.

وی بیان کرد: اصحاب رسانه وظیفه دارند تا مشکلات فرهنگی، فساد اداری و اجتماعی را شناسایی و برای حل آنان راهکارهای علمی ارائه کنند، مشکلات سیستان و بلوچستان فرهنگی و اقتصادی است و مسائل امنیتی هم ریشه در همین مباحث دارد.

وی ادامه داد: برطرف کردن این مشکلات از توان یک فرد خارج است بنابراین برای حل این مسائل عزم ملی و بسیج تمامی دستگاههای دست اندر کار لازم و ضروریست.

عزمی جزم برای حل مشکلات اصحاب رسانه از سوی دولتمردان وجود ندارد
مدیر عامل خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان گفت: در سیستان و بلوچستان عزمی جزم برای حل مشکلات اصحاب رسانه از سوی مسئولین دولتی و اجرایی وجود ندارد و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها کفایت نمی کند.

محمدهادی طهرانی مقدم در این مراسم مدیر عامل خانه مطبوعات استان به ارائه وضعیت آماری فعالیت نشریات در استان و مشکلات آنها پرداخت و افزود: در سیستان و بلوچستان95 رسانه دارای مجوز، مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 54 نشریه چاپی و 41 مورد نیز الکترونیکی است.

وی با اشاره به مشکلات مالی و تحریم های اقتصادی که دامنگیر مطبوعات هم شده است، بیان کرد: مشکلات مالی و تحریم های اقتصادی جامعه مطبوعات را در زمینه کاغذ و چاپ تحت الشعاع قرار داده اما باید با برنامه‌ریزی‌های درست در بحث مدیریت این موضوع و حمایت از رسانه های محلی پویایی رسانه ها را حفظ کرده و از این بحران عبور کرد؛ بحرانی که حیات نشریات استان را به خطر انداخته است.

وی به تعطیلی روزنامه ها وهفته نامه ها در استان اشاره کرد و گفت: در سیستان و بلوچستان به دلیل صنعتی نبودن استان و عدم وجود کارخانجات و صنایعی که بتواند حامی رسانه ها باشد نیازمند حمایت دستگاه های دولتی و اجرایی برای بقا نشریات هستیم.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان به جلسه اصحاب رسانه با استاندار سیستان و بلوچستان در سال گذشته اشاره و خطاب به نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در جلسه ای که با استاندار سیستان و بلوچستان دراسفندماه گذشته داشتیم مشکلات اصحاب رسانه و خبرنگاران به صورت کامل تشریح و قرار شد در اولین جلسه شورای اداری برای پیگیری و رفع آن نماینده خانه مطبوعات به ارائه گزارش و پیگیری مشکلات بپردازد که به نظر می رسد یا شورای اداری برگزار نشده که البته شده و یا این مورد در قالب یه وعده به جا مانده که محتمل تر است.

این فعال رسانه ای اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان عزمی جزم برای برطرف کردن مشکلات رسانه ها و حمایت از آنها از سوی مسئولین دولتی و اجرایی وجود ندارد و حمایت یک تنه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جوابگو نیاز رسانه ها نخواهد بود و باید شاهد زوال یک به یک نشریات در استان باشیم.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه مشکلات عدیده در این حوزه باعث شده تا اصحاب رسانه در پرداخت هزینه های جاری با مشکل مواجه شوند، تصریح کرد: افزایش قیمت کاغذ به علت نوسانات بازار ارز و هزینه هاست نشریات الکترونیک، عدم پرداخت معوقات نشریات از سوی دستگاه ها اجرایی، مشکل مسکن و قطع اشتراکات از طرف دستگاه های دولتی واجرایی از جمله دغدغه های اصحاب رسانه در سیستان و بلوچستان است.
وی ادامه داد: شکایت از اصحاب رسانه در موضوعات مختلف به دلیل عدم انتقاد پذیری مدیران و نداشتن سعه صدر و سواد رسانه ای یکی دیگر از مشکلات فعالان این حوزه به شمار می رود که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

طهرانی مقدم با بیان اینکه دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه می تواند حلقه اتصال و ارتباط رسانه ها با مجموعه های دولتی باشد اذعان کرد: انتظار داریم توجهی که از سوی این نهاد به اقشار مختلف می‌شود مشمول رسانه ها نیز بشود.

مدیر عامل خانه مطبوعات استان در پایان ضمن تشکر از برگزاری این نشست صمیمی افزود: دغدغه اصحاب رسانه توسعه استان و امنیت پایدار در این منطقه است و برای تحقق این توسعه باید از نقطه فرهنگی آغاز شود و قطعا سربازان خط مقدم این توسعه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خواهند بود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark